Πώς να προστατευτούμε από τον καύσωνα.

ΥΓΕΙΑ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Καύσωνας θεωρείται μία περίοδος τουλάχιστον 3 ημερών, στη διάρκεια των οποίων η θερμοκρασία στις πεδινές περιοχές της ηπειρωτικής χώρας ξεπερνούν τους 37 βαθμούς Κελσίου και ταυτοχρόνως η μέση θερμοκρασία στη διάρκεια της κάθε μέρας είναι τουλάχιστον 31 βαθμοί, επειδή το βράδυ δεν κάνει αρκετή δροσιά (η θερμοκρασία δεν πέφτει κάτω από τους 25-26 βαθμούς Κελσίου).

Όταν συμβαίνει αυτό, ο οργανισμός καταπονείται για να αντεπεξέλθει και υπάρχει κίνδυνος να εκδηλωθούν προβλήματα που κυμαίνονται από απλή δυσφορία έως θερμοπληξία, που είναι επείγον περιστατικό και χρειάζεται άμεση ιατρική βοήθεια.

Η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ), σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας και το ΕΚΑΒ, είχαν εκδώσει πέρυσι οδηγίες προστασίας για μικρούς και μεγάλους.

Σύμφωνα με αυτές, οι κίνδυνοι από τον καύσωνα αυξάνονται ακόμα περισσότερο, εάν τις μέρες του καύσωνα συνυπάρχουν και άλλοι επιβαρυντικοί παράγοντες, όπως αυξημένη υγρασία στον αέρα, χαμηλή ένταση του αέρα και ατμοσφαιρική ρύπανση.

Ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, επιβαρυντικός παράγοντας είναι και η συσσώρευση θερμότητας από τα κτήρια και την άσφαλτο στους δρόμους, η οποία απελευθερώνεται τη νύχτα και αυξάνει έτσι τη βραδινή ζέστη.

Ομάδες υψηλού κινδύνου

Στις συνέπειες εξαιτίας της ζέστης, πιο ευάλωτες είναι οι ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού, δηλαδή τα βρέφη και τα μικρά παιδιά, οι ηλικιωμένοι και οι πάσχοντες από χρόνια νοσήματα.

Για ευνόητους λόγους, αυξημένο κίνδυνο διατρέχουν επίσης όσοι εργάζονται σε υπαίθριους χώρους (π.χ. οικοδόμοι, αγρότες, οδηγοί κ.τ.λ.).

Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως οι νέοι και υγιείς είναι απρόσβλητοι από τη ζέστη.

Για να προστατευθούμε, η ΓΓΠΠ συνιστά τα εξής:

* Αποφύγετε την ηλιοθεραπεία. Παραμείνετε σε σκιερά και δροσερά μέρη αποφεύγοντας τους χώρους όπου επικρατεί συνωστισμός.

* Αποφύγετε τη βαριά σωματική εργασία, ιδιαίτερα μάλιστα σε χώρους με υψηλή θερμοκρασία, άπνοια και μεγάλη υγρασία. Αποφύγετε το βάδισμα για πολύ ώρα ή το τρέξιμο κάτω από τον ήλιο.

* Προτιμήστε τα ελαφρά, άνετα και ανοιχτόχρωμα ρούχα από πορώδες υλικό για να διευκολύνεται ο αερισμός του σώματος και η εξάτμιση του ιδρώτα. Φορέστε καπέλο ή άλλο κάλυμμα από φυσικό υλικό, που να επιτρέπει καλό αερισμό του κεφαλιού.

* Προτιμήστε τα ελαφρά και μικρά γεύματα, με έμφαση στα φρούτα και τα λαχανικά και περιορίστε τα λιπαρά. Πίνετε άφθονα υγρά (νερό και χυμούς φρούτων). Αν η εφίδρωση είναι έντονη, τότε συστήνεται η πρόσθετη λήψη αλατιού για να κρατηθεί το επίπεδο των υγρών στον οργανισμό. Επίσης, συνιστάται να αποφεύγονται τα οινοπνευματώδη ποτά.

* Να κάνετε πολλά χλιαρά ντους κατά την διάρκεια της ημέρας. Καλό θα είναι επίσης να τοποθετούνται υγρά καλύμματα στο κεφάλι και στο λαιμό, σαν προστατευτικά μέτρα.
* Να φοράτε μαύρα ή σκουρόχρωμα γυαλιά, που προστατεύουν τα μάτια από την έντονη αντανάκλαση του ήλιου.

* Τα άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα (αναπνευστικά, καρδιαγγειακά, κλπ) θα πρέπει να συμβουλευτούν το θεράποντα ιατρό τους για την εφαρμογή ειδικών οδηγιών, κατά περίπτωση. Ιδιαίτερα, όσοι παίρνουν φάρμακα, πρέπει να συμβουλεύονται τον ιατρό τους, αν πρέπει να τα συνεχίσουν και σε ποια δοσολογία, επειδή μερικά έχουν την ιδιότητα να αυξάνουν τη θερμοκρασία του σώματος.

* Αποφύγετε τα πολύωρα ταξίδια με διάφορα μέσα συγκοινωνίας, κατά τη διάρκεια της υψηλής ζέστης.

Για μωρά και μικρά παιδιά

* Τα νεογνά πρέπει να είναι ντυμένα όσο γίνεται πιο ελαφρά. Προτιμότερο είναι τα χέρια και τα πόδια τους να είναι ελεύθερα και να μην τυλίγονται σε πάνες.

* Όταν κάνει ζέστη να τους προσφέρετε συχνά, εκτός από γάλα (μητρικό ή άλλο) και άλλα υγρά όπως χαμομήλι, νερό, κλπ.

* Τα βρέφη και τα μεγαλύτερα παιδιά καλό είναι να τρώνε περισσότερα χορταρικά και φρούτα και λιγότερα λίπη.

* Καλό είναι τα παιδιά να μην παραμένουν πολλή ώρα στον ήλιο μετά το μπάνιο και να φορούν πάντα καπέλο.

Για τους ηλικιωμένους

* Το πολύ ζεστό και υγρό περιβάλλον είναι επικίνδυνο για τους ηλικιωμένους. Αν, λοιπόν, ο δροσισμός του διαμερίσματος στη μεγάλη ζέστη είναι δύσκολος, προτιμότερη είναι η μετακίνησή τους σε δροσερότερες περιοχές της χώρας, όταν βέβαια υπάρχει η δυνατότητα.

* Αν η μετακίνηση των ηλικιωμένων σε παραθαλάσσια περιοχή ή σε βουνό δεν είναι εύκολη, τότε η παραμονή τους στα κατώτερα διαμερίσματα πολυώροφων σπιτιών είναι μια σχετικά εύκολη λύση.

* Το δωμάτιο ή το σπίτι γενικά, κατά τη διάρκεια των ζεστών ωρών της ημέρας πρέπει να είναι ερμητικά κλειστό, αφού όμως έχει δροσιστεί και μείνει ανοιχτό όλη τη νύχτα.

* Οι οικογένειες που έχουν ηλικιωμένα άτομα, καλό θα είναι να φροντίζουν να μην τα εγκαταλείπουν μόνα τους σε περιπτώσεις θερινών διακοπών ή πολυήμερης απουσίας από το σπίτι. Σε αντίθετη περίπτωση, θα πρέπει να εξασφαλίσουν κάποιο άτομο για την καθημερινή τους φροντίδα.

 

Πηγή

Last modified: 13 Αυγούστου 2018

Αφήστε μια απάντηση