Την ίδια ώρα οι εξαγωγές σε άλλα προϊόντα έχουν «παγώσει».
Σε αντίθεση με άλλους κλάδους στους οποίους οι επιπτώσεις του κορονοϊού είναι δραματικές με τις εξαγωγές να έχουν «παγώσει», οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών καταγράφουν την ίδια περίοδο ρεκόρ.
Σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT-HELLAS μέχρι τις 2 Απριλίου, οι εξαγωγές ακτινιδίων ανέρχονταν σε 156.350 τόνους έναντι 119.772 πέρσι.
Ήδη καταγράφεται ρεκόρ όλων των εποχών έχοντας υπερβεί το προηγούμενο ρεκόρ των 154 χιλ. τόνων τόσο σε όγκο αλλά και αξία, της περιόδου 2017- 2018.
Σημειώνεται πως περίπου το 60% της ετήσιας παραγωγής εξάγεται, κυρίως σε ευρωπαϊκές χώρες, όπως Γερμανία, Ισπανία, Πολωνία, Ρουμανία, Ολλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο και Τσεχία. Από τις τρίτες χώρες ανοδικά κινούνται οι εξαγωγές σε Κίνα, Ινδία, ΗΠΑ, Καναδά, Ουκρανία, Τουρκία και Αίγυπτο.
Ρεκόρ καταγράφεται και στις εξαγωγές μανταρινιών οι οποίες ανέρχονται σε 114.670 τόνους έναντι 99.309 πέρσι.
Την ίδια περίοδο οι εξαγωγές πορτοκαλιών, λεμονιών, αγγουριών και μήλων συνεχίζονται με αυξημένους για την εποχή ρυθμούς και αυξημένα ποσοστά έναντι αντίστοιχης περσινής περιόδου.
Αυξήθηκε η ζήτηση για πορτοκάλια στις ευρωπαϊκές αγορές.
«Μετά το ξέσπασμα της κρίσης λόγω του κορονοϊού, η ζήτηση για πορτοκάλια στις Ευρωπαϊκές καταναλωτικές αγορές αυξήθηκε σημαντικά. Τα προϊόντα που περιέχουν μεγάλη ποσότητα βιταμίνης C είναι σήμερα σε πρώτη επιλογή» τονίζει ο Γιώργος Πολυχρονάκης, Ειδικός Σύμβουλος-εκπρόσωπος του Συνδέσμου.
«Η ζήτηση έχει αυξηθεί τις τελευταίες εβδομάδες, αλλά υπάρχει αφενός όχι επαρκής ανταπόκριση προσφοράς από τους παραγωγούς μας αναμένοντας βελτίωση των τιμών και αφετέρου λόγω καθυστερήσεις στη συγκομιδή , διαλογή και συσκευασία από έλλειψη εργατικών χειρών και περιορισμών στην κινητικότητα τους και τήρησης των κανόνων υγιεινής» προσθέτει.
Σημειώνει παράλληλα πως «λαμβάνοντας υπόψη ότι αφενός μετά την κορύφωση της επιδημίας η ζήτηση θα παρουσιάσει απότομη μείωση και αφετέρου πιθανολογείται λόγω της υγειονομικής κρίσης μειωμένη τουριστική κίνηση που θα μειώσει τους καλοκαιρινούς μήνες την εγχώρια κατανάλωση, καλό θα είναι να υπάρξει ανταπόκριση στην εξυπηρέτηση της αυξημένης ζήτησης σε τιμές που θα εξασφαλίζουν αυξημένο μεν εισόδημα για τον παραγωγό αλλά παράλληλα και διαρκή παρουσία των προϊόντων μας στα ράφια καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής περιόδου».
Σοβαρές επιπτώσεις στις εξαγωγές άλλων προϊόντων
Από την άλλη πλευρά ισχυρό είναι το πλήγμα που καταγράφεται στις εξαγωγές άλλων ελληνικών προϊόντων.
Η εξάπλωση του κορονοϊού έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στον κλάδο της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας, ο οποίος κατά 80% είναι εξαγωγικός. Ήδη ο ΕΛΟΠΥ από τα μέσα Μαρτίου είχε επισημάνει ότι το πρόβλημα ρευστότητας αναμένεται να απειλήσει την επιβίωση του κλάδου και των προμηθευτών του.
Αντίστοιχα και στην ελληνική αγορά κρασιού, εκτός από την πτώση 90% που καταγράφεται στην εγχώρια αγορά λόγω κυρίως των κλειστών καταστημάτων εστίασης, έχουν «παγώσει» και οι εξαγωγές εξαιτίας των συνθηκών που επικρατούν παγκοσμίως λόγω του καρονοϊού.