Η εξαιρετικά δημοφιλής εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων του Elon Musk τελευταία βρίσκεται αντιμέτωπη με ποινικές έρευνες που σχετίζονται με τους ισχυρισμούς της για το σύστημα υποβοήθησης του οδηγού (Advanced Driver Assist ή ADA) με την ονομασία «Autopilot». Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ξεκίνησε τις έρευνες στα τέλη του περασμένου έτους μετά από περισσότερα από δώδεκα ατυχήματα, μερικά από τα οποία ήταν θανατηφόρα, τα οποία αφορούσαν τη λειτουργία υποβοήθησης του οδηγού «Autopilot».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, Elon Musk που πρόσφατα ολοκλήρωσε την εξαγορά του Twitter, υπόσχεται από το 2016 ότι τα αυτό-οδηγούμενα οχήματα ή αν θέλετε τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό βρίσκονται προ των πυλών, ωστόσο είναι προφανές ότι αυτή η υπόσχεση δεν έχει ακόμα εκπληρωθεί παρόλο που έχουν περάσει 6-7 χρόνια. Σε κάποια φάση ο κ. Musk έλεγε ότι η Tesla θα έχει 1 εκατομμύριο ρομποταξί στο δρόμο μέχρι το τέλος του έτους. Τώρα, αρκείται στο να πει ότι θα βρίσκονται 1 εκατομμύριο ιδιοκτήτες στο πρόγραμμα FSD beta. Όπως είναι προφανές, η ρητορική έχει αλλάξει, και οι δύο παραπάνω εξαγγελίες ή υποσχέσεις είναι πολύ διαφορετικές μεταξύ τους.
Όπως είναι γνωστό, όλα τα οχήματα Tesla που διατίθενται σήμερα διαθέτουν στον στάνταρντ εξοπλισμό τους τη λειτουργία υποβοήθησης του οδηγού με την ονομασία «Autopilot». Για επιπλέον $15.000, οι ιδιοκτήτες των οχημάτων της Tesla μπορούν να προμηθευτούν την επιλογή «FSD» δηλαδή «Full Self Driving», η οποία σύμφωνα με τον Elon Musk κάποια στιγμή θα ξεκινήσει να προσφέρει πλήρως αυτόνομες δυνατότητες. Μέχρι σήμερα ωστόσο, το σύστημα FSD παραμένει ένα προηγμένο σύστημα υποβοήθησης οδηγού «Επιπέδου 2», κάτι που σημαίνει ότι ο οδηγός οφείλει να έχει τα χέρια του στο τιμόνι παραμένοντας πλήρως αφοσιωμένος στην οδήγηση και στη λειτουργία του οχήματος καθώς βρίσκεται εν κινήσει. Η Αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία έχει κάνει γνωστό ότι επί του παρόντος τη λειτουργία FSD χρησιμοποιούν περίπου 160 χιλιάδες πελάτες της, ωστόσο πριν το τέλος του έτους θα διατεθεί σε περισσότερους.
Παράλληλα, μαθαίνουμε ότι η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας διερευνά επί του παρόντος 16 περιπτώσεις όπου οχήματα της Tesla ενώ είχαν ενεργοποιημένο το σύστημα Autopilot ενεπλάκησαν σε ατυχήματα με ακινητοποιημένα οχήματα έκτακτης ανάγκης με αποτέλεσμα 15 τραυματισμούς και έναν θάνατο. Η έρευνα αναβαθμίστηκε πρόσφατα στη φάση της Μηχανολογικής Ανάλυσης (Engineering Analysis») που αποτελεί τη δεύτερη και τελευταία φάση μίας έρευνας προτού πραγματοποιηθούν ανακλήσεις οχημάτων.
Η εταιρεία έχει στο παρελθόν επανειλημμένως κατηγορηθεί για ψευδή διαφήμιση από τις ρυθμιστικές αρχές ενώ πελάτες της έχουν προχωρήσει και σε αγωγές για παραπλάνηση σχετικά με τις δυνατότητες των οχημάτων της. Ωστόσο, οι δυνατότητες FSD είναι εξαιρετικά κρίσιμης σημασίας για το όραμα του Elon Musk να απεικονίσει την Tesla ως ηγέτη στην τεχνητή νοημοσύνη και στη ρομποτική. Παρόλα αυτά, τόσο η Tesla όσο και ο Elon Musk μέχρι στιγμής έχουν αποφύγει να βρεθούν αντιμέτωποι με οποιεσδήποτε σοβαρές συνέπειες στην προσπάθειά τους να κρατηθούν στην αιχμή της τεχνολογίας.
Η έρευνα του Υπουργείου Δικαιοσύνης των Ηνωμένων Πολιτειών βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο καθώς τόσο η Tesla όσο και τα υψηλόβαθμα στελέχη της κινδυνεύουν με ποινικές διώξεις. Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, οι ομοσπονδιακοί εισαγγελείς στην Washington και στο San Francisco εξετάζουν το ενδεχόμενο η Tesla να παραπλάνησε καταναλωτές, επενδυτές και τις ρυθμιστικές αρχές προχωρώντας σε αστήρικτους ισχυρισμούς σχετικά με τις δυνατότητες της τεχνολογίας υποβοήθησης του οδηγού με την ονομασία «Autopilot».