Οι πανελλαδικές εξετάσεις τελικά δεν καταργούνται παρά τις εξαγγελίες ότι θα μπει ένα τέλος στο μαρτύριο για την εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις τελικά δεν καταργούνται παρά τις εξαγγελίες ότι θα μπει ένα τέλος στο μαρτύριο για την εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια. Οι αλλαγές που έρχονται οδηγούν τελικά σε ένα μικτό σύστημα όπου παίζουν ρόλο και οι επιδόσεις στο λύκειο, όμως μένουν και οι εξετάσεις.
Οι αλλαγές ξεκινούν από το 2018-2019. Με βάση τις αλλαγές θα υπάρχει μετά την Α’ Λυκείου ένας κορμός μαθημάτων αλλά και μια λίστα μαθημάτων επιλογής. Ταυτόχρονα στην Γ’ Λυκείου θα καταργηθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις. Οι μαθητές στην τελευταία τάξη του Λυκείου θα διδάσκονται μόνο 7 και όχι σε 15 μαθήματα στα οποία θα περιλαμβάνονται και τα θρησκευτικά.
Για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ καθοριστικό ρόλο θα παίζει η επίδοση των μαθητών στο πρώτο τετράμηνο της Γ’ Λυκείου, ενώ η επίδοση στις Πανελλαδικές θα καθορίζει το απολυτήριο αλλά και την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
Oπως ανέφερε ο κ. Κουζέλης από το 2020 οι μαθητές για να λάβουν το εθνικό απολυτήριο και να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα: Νεολληνική Γλώσσα-Έκθεση (για όλους), δύο μαθήματα κρίσιμα για τη σχολή και ένα ακόμη μάθημα που ο ίδιος ο υποψήφιος θα επιλέγει και το οποίο θα λειτουργεί ως μπαλαντέρ για δεύρυνση του αριθμού των σχολών στις οποίες θα μπορεί να εισαχθεί. Το προωθούμενο σύστημα είναι παρεμφερές με το σημερινό ενώ στο ερώτημα αν τα τέσσερα μαθήματα θα περιορίσουν τις επιλογές των υποψηφίων ο κ. Κουζέλης απάντησε πως «από το 2020 και μετά οι υποψήφιοι θα έχουν το 90% των επιλογών που έχουν και σήμερα».
Οι εξετάσεις θα είναι πανελλαδικές και τα θέματα δεν θα προέρχονται από Τράπεζα Θεμάτων. Αντιθέτως, θα παραμείνει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων που θα επιλέγει τα θέματα, με προφανή στόχο να διατηρηθεί το αδιάβλητο της διαδικασίας.
Υποχρεωτικά Θρησκευτικά
Οι μαθητές επίσης στην Γ΄ Λυκείου θα διδάσκονται υποχρεωτικά Θρησκευτικά, και θα κάνουν Γυμναστική και ένα πρόγραμμα δημιουργικότητας (δράσεις εθελοντικού, κοινωνικής προσφοράς κ.ά.). Ετσι, στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου θα μειωθεί ο αριθμός των μαθημάτων (σήμερα 18 στη Β΄ και 15 στην Γ΄ Λυκείου), ενώ για εμβάθυνση και αποτελεσματική διδασκαλία, τα μαθήματα θα διδάσκονται σε δύο συνεχόμενες διδακτικές ώρες (των 45 λεπτών). Επίσης, θα μεταβληθεί ο τρόπος αξιολόγησης (π.χ. περιγραφική αξιολόγηση, εργασίες).
Ο βαθμός της Β΄ Λυκείου δεν θα μετράει στην εισαγωγή στα ΑΕΙ, αλλά θα μετράει της Γ΄ Λυκείου. Θα καταργηθούν οι ενδοσχολικές εξετάσεις, αφού τα 4 μαθήματα θα εξετάζονται πανελλαδικά. Ωστόσο, θολός είναι ο ρόλος των ΑΕΙ πλην του ότι οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολές, ενώ υπό εξέταση είναι το ποσοστό στο οποίο θα μετράει το εθνικό απολυτήριο στον υπολογισμό των μορίων για τα ΑΕΙ. Η αρχική πρόταση έκανε λόγο για 20%. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο κ. Γαβρόγλου το θεωρεί υψηλό. Βεβαίως αυτό δεν είναι το μόνο υπό εξέταση σημείο του νέου συστήματος, αφού δεν έχει διευκρινισθεί ο τρόπος με τον οποίο θα μειωθεί η ισχύς του βαθμού του καθηγητή της τάξης. Πόσο μάλλον όταν η εισαγωγή στην πολυπόθητη, υψηλόβαθμη σχολή μπορεί να κριθεί για ένα μόριο.