Το νέο πλαίσιο της Ε.Ε. για την προστασία του ιδιωτικού απορρήτου στο ίντερνετ είναι τόσο αυστηρό, ώστε κινδυνεύει να οδηγήσει σε καταστροφή τις on line υπηρεσίες που βασίζονται στην επεξεργασία δεδομένων, αλλά και να ματαιώσει καινοτομίες όπως τα αυτόνομα οχήματα.
Αυτό προειδοποιούν τεχνολογικοί φορείς και εταιρείες, οι οποίοι δεν βάζουν στο «στόχαστρο» τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία των Δεδομένων (GDPR), που τέθηκε σε ισχύ από τις 25 Μαΐου, αλλά τον καινούριο κοινοτικό Κανονισμό ePrivacy. Η αντιπροσωπεία του αμερικανικού Επιμελητηρίου στις Βρυξέλες αποκάλεσε τη νομοθεσία «υπέρ το δέον κατασταλτική». Η Developers Alliance, μία ένωση που εκπροσωπεί το Facebook, την Google, την Intel και εκατοντάδες άλλους δημιουργούς εφαρμογών και ηλεκτρονικών υπηρεσιών, δήλωσε ότι η εφαρμογή του κανονισμού θα κοστίσει στις εταιρείες περί τα 550 δισ. ευρώ σε ετήσια απώλεια εσόδων.
Επίσης η DigitalEurope, μία ένωση τεχνολογικών εταιρειών, προειδοποίησε ότι η απαγορευτική προσέγγιση της νομοθεσίας για τα προσωπικά δεδομένα προκαλεί σοβαρά εμπόδια στην ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας στην Ευρώπη. Ο Κανονισμός ePrivacyπεριλαμβάνει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο που προστατεύει την ιδιωτικότητα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Το πλαίσιο αυτό κυρώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το φθινόπωρο, ενώ τελεί υπό αναθεώρηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, καθώς διατυπώθηκαν αρκετές διαφωνίες.
Με βάση τις πρόνοιες που περιλαμβάνονται στο κείμενο που κυρώθηκε, το Skype, το WhatsApp, το iMessage, τα video games που δίνουν τη δυνατότητα μηνυμάτων μεταξύ των χρηστών, καθώς και όλες οι άλλες ψηφιακές υπηρεσίες που επιτρέπουν την επαφή μεταξύ χρηστών, θα πρέπει να απαιτούν τη ρητή συναίνεση τους προτού εγκαταστήσουν στις συσκευές κώδικα για την ταυτοποίησή τους ή πριν αρχίσουν να συλλέγουν δεδομένα από τις επικοινωνίες τους.
Πέραν του λόμπινγκ στους αξιωματούχους των Βρυξελών προκειμένου να «παγώσουν» την εφαρμογή του Κανονισμού, τεχνολογικοί φορείς χρηματοδοτούν την εκπόνηση οικονομικών μελετών, οι οποίες προβλέπουν τεράστια ζημία της online οικονομίας. Επίσης, έχουν ετοιμάσει καμπάνιες ενημέρωσης του κοινού, σχετικά με τις αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της ψηφιακής αγοράς, στην περίπτωση που δεν υπάρχουν αλλαγές στον Κανονισμό.
Η αντιπαράθεση μεταξύ της βιομηχανίας και των υπερασπιστών της ιδιωτικότητας αφορά ουσιαστικά ένα κεντρικό στοιχείο της onlineοικονομίας μετά το σκάνδαλο της Cambridge Analytica: εάν οι ψηφιακές υπηρεσίες εκπροσωπούν ένα δώρο για τους καταναλωτές ή έχουν ανοίξει τον δρόμο σε ένα είδος επιτήρησης που αποτελεί απειλή για τη δημοκρατία.
Στην ισχύουσα μορφή του, ο Κανονισμός θέτει μία απαράβατη προϋπόθεση για τη χρήση των δεδομένων και των metadata των ηλεκτρονικών επικοινωνιών των χρηστών: τη ρητή συγκατάθεση του χρήστη για την αξιοποίηση των πληροφοριών για έναν συγκεκριμένο δηλωμένο σκοπό. Μάλιστα, υποχρεώνει τις εταιρείες να προσφέρουν ίδιας ποιότητας επικοινωνία και σε όσους δεν δέχονται τη συλλογή των δεδομένων τους.
Οι τεχνολογικοί όμιλοι, από την πλευρά τους, απαντούν ότι τόσο η απαίτηση του Κανονισμού για την εξασφάλιση της άδειας του χρήστη, όσο και οι άλλες πρόνοιες που περιλαμβάνει, είναι εξαιρετικά δυσλειτουργικές. Επομένως, θα φρενάρουν καινοτόμες χρήσεις των ψηφιακών υπηρεσιών όπως τα «έξυπνα» αυτοκίνητα τα οποία αποστέλλουν αυτόματα στον κατασκευαστή πληροφορίες σχετικές με την ασφάλεια. Η απαίτηση, επίσης, να μην υφίστανται διακρίσεις όσοι δεν μοιράζονται τις πληροφορίες τους θα οδηγήσει στην επιβολή συνδρομών ή στο κλείσιμο των εφαρμογών που σήμερα βασίζουν τα έσοδά τους στη «στοχευμένη» διαφήμιση.