fbpx
ΑρχικήΔΙΕΘΝΗMια έκθεση για την τέχνη και το χρήμα στο Βερολίνο

Mια έκθεση για την τέχνη και το χρήμα στο Βερολίνο

Η απληστία δεν έχει όρια

Ένα άπληστο γουρούνι που κατασπαράζει χρήματα. Ο εικαστικός Νικόλαους Εμπερστάλερ ονόμασε το ξύλινο γλυπτό του, που με μια ειδική εγκατάσταση περιφέρεται στη γερμανική πρωτεύουσα, «Μarie Cochon». Ένας πρωτότυπος τρόπος για να στηλιτεύσει τη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με το χρήμα. Αφορμή η νέα έκθεση του Μουσείου Μπόντε στο Βερολίνο.

 

Το χρήμα διαφθείρει και αλλοτριώνει τον χαρακτήρα του ανθρώπου. Σε αυτό ήθελε να εστιάσει ο Βιλ Κέμπκες, εμπνεόμενος από τον μυθικό βασιλιά Μίδα και το χρυσό του άγγιγμα. Ο σύγχρονος Μίδας είναι ένα golden boy που αγγίζει ηδυπαθώς τον γυμνό λαιμό μιας γυναίκας.

Σύγχρονος Μίδας

Το χρήμα διαφθείρει και αλλοτριώνει τον χαρακτήρα του ανθρώπου. Σε αυτό ήθελε να εστιάσει ο Βιλ Κέμπκες, εμπνεόμενος από τον μυθικό βασιλιά Μίδα και το χρυσό του άγγιγμα. Ο σύγχρονος Μίδας είναι ένα golden boy που αγγίζει ηδυπαθώς τον γυμνό λαιμό μιας γυναίκας.

 

Πολλές παροιμίες και γνωμικά συσχετίζουν τον διάβολο με το χρήμα. Πάνω σε αυτό το μοτίβο πάτησε και η εικαστικός Άννα Μάρθα Ναπ για να σχεδιάσει αυτά τα νομίσματα. Ο διάβολος κινεί τους ανθρώπους σαν μαριονέτες, ενώ τα χρήματα παρουσιάζονται σαν δαιμονική απέκκριση.

Ο διάβολος έχει πολλά ποδάρια…

Πολλές παροιμίες και γνωμικά συσχετίζουν τον διάβολο με το χρήμα. Πάνω σε αυτό το μοτίβο πάτησε και η εικαστικός Άννα Μάρθα Ναπ για να σχεδιάσει αυτά τα νομίσματα. Ο διάβολος κινεί τους ανθρώπους σαν μαριονέτες, ενώ τα χρήματα παρουσιάζονται σαν δαιμονική απέκκριση.

 

Το χάλκινο μετάλλιο του Βίλφριντ Φιτζενράιτερ αποτυπώνει έναν γλύπτη επί το έργον. Πάνω του η δαμόκλειος σπάθη του ενοικίου για το ατελιέ του. Μια αναφορά στις ένδοξες εποχές για τους κομμουνιστές καλλιτέχνες, που λάμβαναν κρατικό μισθό, αλλά και στις δύσκολες οικονομικά εποχές που ακολούθησαν για τον καλλιτεχνικό κόσμο μετά τη Γερμανική Επανένωση.

Τέχνη και κομμουνισμός

Το χάλκινο μετάλλιο του Βίλφριντ Φιτζενράιτερ αποτυπώνει έναν γλύπτη επί το έργον. Πάνω του η δαμόκλειος σπάθη του ενοικίου για το ατελιέ του. Μια αναφορά στις ένδοξες εποχές για τους κομμουνιστές καλλιτέχνες, που λάμβαναν κρατικό μισθό, αλλά και στις δύσκολες οικονομικά εποχές που ακολούθησαν για τον καλλιτεχνικό κόσμο μετά τη Γερμανική Επανένωση.

 

Χέλμουτ Κινγκ... όπως «βασιλιάς», ονομάζεται ο καλλιτέχνης που κρύβεται πίσω από το σχεδιασμό αυτών των χαρτονομισμάτων. Πάνω τους απεικονονίζονται περίεργες φιγούρες, εμπνευσμένες από το ζωϊκό βασίλειο, σε πολύ έντονα χρώματα.

Τα χαρτονομίσματα ενός «βασιλιά»

Χέλμουτ Κινγκ… όπως «βασιλιάς», ονομάζεται ο καλλιτέχνης που κρύβεται πίσω από το σχεδιασμό αυτών των χαρτονομισμάτων. Πάνω τους απεικονονίζονται περίεργες φιγούρες, εμπνευσμένες από το ζωϊκό βασίλειο, σε πολύ έντονα χρώματα.

 

H δημιουργική δύναμη του ανθρώπου είναι ο πραγματικός του πλούτος. Αυτό ήταν το μότο του σημαντικού Γερμανού εικαστικού Γιόζεφ Μπόις που σφράγισε με το έργο του τη σύγχρονη γερμανική τέχνη. Αυτό το πνευματικό κεφάλαιο βοήθησε τις κοινωνίες να προοδεύσουν. Οι άνθρωποι χάρη στις δημιουργικές τους ιδέες συνέβαλαν στην κοινωνική αλλαγή.

Τέχνη=Kεφάλαιο

H δημιουργική δύναμη του ανθρώπου είναι ο πραγματικός του πλούτος. Αυτό ήταν το μότο του σημαντικού Γερμανού εικαστικού Γιόζεφ Μπόις που σφράγισε με το έργο του τη σύγχρονη γερμανική τέχνη. Αυτό το πνευματικό κεφάλαιο βοήθησε τις κοινωνίες να προοδεύσουν. Οι άνθρωποι χάρη στις δημιουργικές τους ιδέες συνέβαλαν στην κοινωνική αλλαγή.

 

Ένα πρόβατο φιλοτέχνησαν η Κρίστα Ζόμερερ και ο Λοράν Μινιονό. Δεν είναι όμως τόσο απλό. Ένας αισθητήρας καταγράφει πόση ώρα στέκεται μπροστά από τον πίνακα ένας επισκέπτης. Ανά δέκα δευτερόλεπτα εκτυπώνει μια απόδειξη του 1 ευρώ. Ένα ειρωνικό σχόλιο για το πώς λειτουργούν οι μηχανισμοί της αγοράς τέχνης.

Η ειρωνεία της αγοράς τέχνης

Ένα πρόβατο φιλοτέχνησαν η Κρίστα Ζόμερερ και ο Λοράν Μινιονό. Δεν είναι όμως τόσο απλό. Ένας αισθητήρας καταγράφει πόση ώρα στέκεται μπροστά από τον πίνακα ένας επισκέπτης. Ανά δέκα δευτερόλεπτα εκτυπώνει μια απόδειξη του 1 ευρώ. Ένα ειρωνικό σχόλιο για το πώς λειτουργούν οι μηχανισμοί της αγοράς τέχνης.

 

Η τέχνη δεν γίνεται πάντα για το χρήμα. Το 1996 ένα Γυμνάσιο της Βιτεμβέργης ζήτησε από τον αυστριακό ζωγράφο Φριντενσράιχ Χουντερτβάσερ να συμβάλει αφιλοκερδώς στην ανακαίνιση του σχολικού κτιρίου. Ο ίδιος το ανέλαβε με προθυμία κι έτσι άφησε παρακαταθήκη στο σχολείο σπουδαία έργα. Η αμοιβή του ήταν απλώς συμβολική.

Το Γυμνάσιο του Λούθηρου στη Βιτεμβέργη

Η τέχνη δεν γίνεται πάντα για το χρήμα. Το 1996 ένα Γυμνάσιο της Βιτεμβέργης ζήτησε από τον αυστριακό ζωγράφο Φριντενσράιχ Χουντερτβάσερ να συμβάλει αφιλοκερδώς στην ανακαίνιση του σχολικού κτιρίου. Ο ίδιος το ανέλαβε με προθυμία κι έτσι άφησε παρακαταθήκη στο σχολείο σπουδαία έργα. Η αμοιβή του ήταν απλώς συμβολική.

- Advertisement -

Τελευταία Νέα