Κλείνει, ενδεχομένως και σήμερα, η εκκρεμότητα με την πρόβλεψη του “ακαταδίωκτου” για τα στελέχη των τραπεζών και τους λειτουργούς του Δημοσίου που θα εμπλακούν στις αναδιαρθρώσεις χρεών.
Η σχετική διάταξη θα οδεύσει προς ψήφιση στη Βουλή μέσα στις πρώτες μέρες του Μαΐου, αίροντας το μεγαλύτερο εμπόδιο για την ανάληψη ουσιαστικής δράσης από πλευράς τραπεζών στη μείωση των “κόκκινων” δανείων, ειδικά των επιχειρηματικών. Την έλλειψη της νομοθετικής κάλυψης των τραπεζικών στελεχών ως έναν από τους βασικούς λόγους που δεν έχει προχωρήσει με τους επιθυμητούς ρυθμούς η μείωση των NPEs, είχε επισημάνει και η επικεφαλής του SSM, Daniele Nouy κατά την επίσκεψή της στην Αθήνα τον Μάρτιο. Παράλληλα, η ΕΚΤ είχε στείλει αυστηρό μήνυμα στην Αθήνα για την ανάγκη να προχωρήσει άμεσα στην νομική κάλυψη των στελεχών τραπεζών και Δημοσίου που θα υπογράψουν τις αναδιαρθρώσεις των μη εξυπηρετούμενων επιχειρηματικών δανείων.
Η οριστική διατύπωση της διάταξης του ακαταδίωκτου που είναι θέμα ωρών να “κλειδώσει”, θα λαμβάνει υπόψη τις θέσεις των τραπεζών. Σημειώνεται ότι στη συγκεκριμένη διάταξη εμπλέκονται πέραν των τραπεζών, τα υπουργεία Οικονομίας, Δικαιοσύνης, Εργασίας, καθώς και η ΤτΕ και ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, αφού στους τελευταίους θα παραπέμπονται αντιστοίχως οι καταγγελίες κατά τραπεζικών στελεχών ή λειτουργών του Δημοσίου για ρυθμίσεις δανείων.
Όπως είχε γραφτεί, αίτημα των τραπεζών, το οποίο βρίσκει τη σύμφωνη γνώμη των “Θεσμών” και θα προβλέπεται στο νόμο για το “ακαταδίωκτο”, είναι η νομική κάλυψη να περιλαμβάνει, πέραν των αναδιαρθρώσεων, δύο ακόμη πεδία: α) τις πωλήσεις δανείων, προκειμένου τα τραπεζικά στελέχη που θα τις υπογράψουν να μην βρεθούν μελλοντικά υπόλογα για το ότι με την κίνηση της πώλησης ζημίωσαν την καθαρή θέση της εταιρίας, και β) τις πτωχεύσεις επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, η διάταξη για το “ακαταδίωκτο” αναμένεται να προβλέπει γενίκευση της νομικής προστασίας των τραπεζικών στελεχών που χειρίζονται υποθέσεις ρυθμίσεων δανείων επιχειρήσεων, όχι μόνο στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού, αλλά επίσης
α) για διαγραφές χρεών στο πλαίσιο του πτωχευτικού νόμου ή ακόμη και στη βάση διμερούς συμφωνίας μεταξύ τράπεζας και οφειλέτη, και β) για τη μεταβίβαση δανειακών χαρτοφυλακίων σε funds.
Σύμφωνα με όσα έχουν ήδη διαρρεύσει από προσχέδια του νόμου, θα προβλέπεται ότι όσοι από το νόμο ή από δικαιοπραξία έχουν την επιμέλεια ή με οποιοδήποτε τρόπο διαχείριση περιουσίας πιστωτικού ή χρηματοδοτικού ιδρύματος (ολική ή μερική ή μόνο για ορισμένη πράξη), δεν υπέχουν ποινική και αστική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις τις οποίες τέλεσαν για την εξυπηρέτηση της αναδιάρθρωσης ή διαγραφής χρεών κατά τα οριζόμενα στον Πτωχευτικό Κώδικα ή στον νόμο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ή στα άρθρα 2 και 3 Ν. 4354/2015 (νόμος για εταιρίες διαχείρισης απαιτήσεων) ή βάσει διμερούς συμφωνίας μεταξύ πιστωτικού ιδρύματος και οφειλέτη. Προϋπόθεση είναι:
– Οι πράξεις ή παραλείψεις να τελούνται με σκοπό είτε την είσπραξη μέρους τουλάχιστον της απαίτησης είτε, αν πρόκειται για επιχειρηματικά δάνεια, τη συνέχιση της δραστηριότητας επιχείρησης με βάση συμφωνία εξυγίανσης ή σχέδιο αναδιοργάνωσης και διάσωσης αυτής και να αποβλέπουν μέσω αυτής, στην εξασφάλιση είσπραξης, τουλάχιστον μέρους της απαίτησης.
– Να μην παραβιάζονται οι σχετικές κανονιστικές πράξεις της Τράπεζας της Ελλάδος.
– Να υφίστανται αποφάσεις των θεσμοθετημένων εγκριτικών επιτροπών ή οργάνων κάθε πιστωτικού και χρηματοδοτικού ιδρύματος, που κρίνουν αιτιολογημένα ότι προβλέπεται ανέφικτη η είσπραξη του συνόλου της απαίτησης.
Σημειώνεται ότι ανάλογη προστασία δίνεται επίσης και σε στελέχη του Δημοσίου, των δήμων και των νομικών προσώπων Δημοσίου Δικαίου που χειρίζονται υποθέσεις αναδιάρθρωσης ή διαγραφής χρεών στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού και του πτωχευτικού νόμου.