Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχει υποβληθεί στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ το πρώτο μεγάλο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης δημόσιων κτιρίων που προωθεί η Περιφέρεια Ηπείρου. Πρόκειται για μία από τις τρεις συνολικά καινοτόμες παρεμβάσεις που προετοιμάζονται μέσω του μηχανισμού HELENA και οδηγούν την περιοχή στη νέα εποχή. Η Οικονομική Επιτροπή, στην τελευταία της συνεδρίαση ενέκρινε τα πρακτικά του διεθνούς διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων και εκτιμάται ότι διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί τους επόμενους μήνες προκειμένου να υποβληθεί το έργο για χρηματοδότηση.
Το έργο αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων και εγκαταστάσεων (νοσοκομεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολικές μονάδες, το Αστυνομικό Μέγαρο Ιωαννίνων κ.ά.), επιφάνειας 45.000 τετραγωνικών μέτρων.
Περιλαμβάνει παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε θέρμανση, κλιματισμό, φωτισμό και εξαερισμό, με την εγκατάσταση ηλιακών συλλεκτών και αντλιών θερμότητας, μονώσεων κ.ά.
Αρχικά τα κτίρια που έχουν μελετηθεί είναι νοσοκομεία, μεγάλες σχολικές μονάδες, αθλητικές εγκαταστάσεις και υπηρεσίες του Δημοσίου.
Στην Ελλάδα, αν και η πλειονότητα των κτιρίων έχει κατασκευαστεί πριν από το 1980 (δηλαδή είναι θερμικά απροστάτευτα καθώς τότε δεν ίσχυε ο κανονισμός θερμομόνωσης), ελάχιστες κινήσεις έχουν γίνει από τις τελευταίες κυβερνήσεις για τη βελτίωση της κατάστασης, παρότι οι ευρωπαϊκές απαιτήσεις περιλαμβάνουν αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων της κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης και κατάρτιση εθνικών σχεδίων για την ανακαίνιση του συνολικού κτιριακού αποθέματος της χώρας.
Αναμένεται ωστόσο να προηγηθεί η υποβολή του έργου αναβάθμισης της υφιστάμενης υποδομής οδοφωτισμού στο εθνικό και το επαρχιακό οδικό δίκτυο καθώς και στους δήμους Αρταίων, Ηγουμενίτσας, Πρέβεζας και Πάργας.
Σχεδιάζεται να αντικατασταθούν περίπου 35.000 λαμπτήρες: 9.000 στην Άρτα, 8.500 στην Πρέβεζα, 1.200 στην Πάργα, 7.500 στην Ηγουμενίτσα και περίπου 8.800 στο εθνικό οδικό δίκτυο. Στόχος είναι η εναρμόνιση με τις ευρωπαϊκές επιταγές για την υποχρεωτική αντικατάσταση ρυπογόνων λαμπτήρων με λαμπτήρες νέας τεχνολογίας έως το 2020.
Πρόκειται για ένα από τα λίγα έργα οδοφωτισμού που προωθούνται στην Ελλάδα, καθώς περί τα 12 αντίστοιχα σχέδια που είχαν κατατεθεί προς έγκριση στη διυπουργική επιτροπή ΣΔΙΤ δεν έχουν προχωρήσει.