Ο φωτισμός του αυτοκινήτου είναι ο μεγαλύτερος σύμμαχος μας κατά τη νυχτερινή οδήγηση και στις δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Για την ασφάλεια μας πρέπει πάντα να φροντίζουμε τις λάμπες του αυτοκινήτου να βρίσκονται σε καλή κατάσταση, ενώ αντικαθιστούμε αμέσως τις λάμπες που καίγονται..
Τι φροντίζουμε επιπλέον?
- Πρέπει να διατηρούμε τις λάμπες του αυτοκινήτου καθαρές.
Τα κρύσταλλα πρέπει να είναι πάντα καθαρά ακόμη κι αν το υπόλοιπο αυτοκίνητο μας δεν είναι τόσο καθαρό, διότι η απόδοση των φωτιστικών σωμάτων μειώνεται δραματικά σε αυτή την περίπτωση.
- Φροντίζουμε τα φανάρια με τα διάφανα κρύσταλλα να μην είναι θαμπά.
Σε τέτοια περίπτωση θα πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιο συνεργείο, ώστε να τα επαναφέρουν στην αρχική τους κατάσταση.
- Σωστή ρύθμιση των προβολέων
Φώτα μη ρυθμισμένα όχι μόνο δεν παρέχουν επαρκή φωτισμό αλλά και μπορούν να τυφλώσουν τον οδηγό που έρχεται από το αντίθετο ρεύμα.
Πότε πρέπει να έχω ανοιχτά τα φώτα?
Καλό είναι με την μείωση του φωτός να ανοίξουμε αμέσως τα φώτα και να μην περιμένουμε να πέσει το απόλυτο σκοτάδι.
Συννεφιά και βροχή: Σε αυτές τις καταστάσεις είναι καλό να ανοίγουμε την πρώτη σκάλα.
Βαριά βροχή, ομίχλη σκοτάδι: Αντίστοιχα σε τέτοιες περιπτώσεις και μόλις η μείωση του φωτός ενταθεί θα πρέπει να ανάψουμε άμεσα την μεσαία σκάλα.
Φώτα ομίχλης
Τα φώτα ομίχλης είναι από τα καλύτερα φώτα που μπορεί να βάλει κάποιος στο αυτοκίνητο για ασφαλή οδήγηση στην κακοκαιρία. Πρέπει να φροντίζουμε τα μπροστινά φώτα ομίχλης να ανάβουν μόνο όταν η ορατότητα περιορίζεται πολύ. Αντίστοιχα, τα πίσω φώτα ομίχλης θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όταν η ορατότητα μειωθεί κάτω από τα 50 m.
Σε αρκετές χώρες της Ευρώπης ακόμη και τις πιο φωτεινές ημέρες ο νόμος επιβάλει οδήγηση με αναμμένα φώτα όλες τις ώρες. Ποιες είναι οι χώρες και τι ισχύει στην Ελλάδα
Μικρή σκάλα, μεγάλη σκάλα, φώτα πορείας, προβολείς όπως και να τα έχεις μάθει εμπειρικά ή από τον “δάσκαλο” τα φώτα του αυτοκινήτου τα ανάβεις, κατά κανόνα, όταν αρχίσει να νυχτώνει, εκτός και αν έχεις ένα νέο μοντέλο όπου οι φανοί πορείας ανάβουν με το που στρίψεις το κλειδί στην μηχανή ότι ώρα και να είναι. Το τελευταίο είναι αποτέλεσμα σχετικής οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Με τον φωτισμό και την φωτεινή σηματοδότηση των αυτοκινήτων η Ευρωπαϊκή Ένωση άρχισε να καταπιάνεται από το 1976 όταν ακόμη ήταν ΕΟΚ και η Ελλάδα δεν ήταν μέλος της. Πριν από 10 χρόνια, και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 2008 δόθηκε νέα οδηγία η οποία προέβλεπε ότι από 2011 οι φανοί πορείας για την ημέρα είναι υποχρεωτικοί για όλα τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά στην ΕΕ.
Όπως αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην σχετική ιστοσελίδα ενημέρωσης για τους φανούς πορείας και την χρήση τους την ημέρα, σε πολλές χώρες η χρήση φανών είναι υποχρεωτική μόνον τη νύχτα. Ωστόσο, οι φανοί ημέρας έχουν σχεδιαστεί ώστε να λειτουργούν και κατά τη διάρκεια της ημέρας. Οι φανοί αυτοί δεν βοηθούν τον οδηγό να βλέπει τον δρόμο, αλλά βοηθούν τους άλλους χρήστες των δρόμων να βλέπουν το όχημα. Οι φανοί πορείας για την ημέρα καταναλώνουν μόνον το 25-30% της ενέργειας που χρειάζεται για τη λειτουργία ενός συμβατικού φανού διασταύρωσης.
Σε ότι αφορά στη Ελλάδα, όπως φαίνεται και από τον χάρτη που αναρτήθηκε πρόσφατα στο reddit, δεν είναι επιτακτική η χρήση των φανών την ημέρα (σ.σ. στον χάρτη με κόκκινο χρώμα οι χώρες όπου η χρήση επιβάλλεται συνεχώς, με πράσινο όπου δεν είναι επιτακτική και με κίτρινο όπου επιβάλλεται ορισμένες περιόδους του χρόνου).
Σύμφωνα με τον ελληνικό Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (άρθρα 35-36, 63-80) δεν υπάρχει οδηγία που να επιβάλλει την χρήση τους την ημέρα. Στο άρθρο 35 ( σελίδα 75 του ΚΟΚ) στους κανόνες χρήσης φώτων εντοπισμού θέσης αναφέρεται ότι ” τα μηχανοκίνητα οχήματα στις οδούς, πλην των δίτροχων μοτοσικλετών χωρίς καλάθι” επιβάλλεται να έχουν τη νύκτα και οποτεδήποτε η ορατότητα είναι ανεπαρκής, αναμμένα τουλάχιστον τα δύο λευκά ή ειδικής επιλογής κίτρινα φώτα θέσης στο μπρος μέρος τους και ίσο αριθμό ερυθρών φώτων θέσης πίσω, σύμφωνα με αυτά που ορίζονται στα άρθρα 65 και 66 του παρόντος Κώδικα“.
Κανόνες χρήσης των φώτων οχημάτων