Λευκωσία: Στο ραντεβού μας με τον υπεύθυνο της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Κυπριακής Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας (ΚΟΚ) και αντιπρόεδρο του ομίλου μοτοσυκλετιστών Λευκωσίας, Άδωνη Χριστοφίδη, περιμέναμε να έρθει με μηχανή. Λογικό, υποθέσαμε, να κυκλοφορεί με μηχανή αφού πρόκειται για μέλος της Ομοσπονδίας Μοτοσυκλετιστών. Αντί αυτού ήρθε με αυτοκίνητο.
Όταν τον ρωτήσαμε γιατί άφησε τη μοτοσυκλέτα, μας ανέφερε ευθαρσώς πως κυκλοφορεί με αυτοκίνητο. Δεν έχει εμπιστοσύνη στους άλλους οδηγούς, λέει, παρά την ταλαιπωρία λόγω τροχαίας κίνησης και εξεύρεσης χώρου στάθμευσης. Η έκπληξη έχει και συνέχεια. Δεν είναι από αυτούς -και αυτό είναι και θέση της Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας- που ισχυρίζονται πως για όλα τα κακά των μοτοσυκλετιστών στους δρόμους φταίνε οι οδηγοί αυτοκινήτων.
«Έχουμε τις ίδιες ευθύνες. Αν τους σέβεσαι θα σε σέβονται», λέει. Δεν γίνεται να οδηγάς μηχανή χωρίς κράνος ή στον ένα τροχό και μετά να απαιτείς από έναν οδηγό να σε σεβαστεί. Αυτό το διάστημα η Ομοσπονδία Μοτοσυκλέτας ανέπτυξε διάφορες δράσεις με επίκεντρο την ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών, ενώ παράλληλα απευθύνεται και στη Βουλή για ν’ αυξηθούν οι ποινές όταν προκαλείται ένα δυστύχημα με θύμα μοτοσυκλετιστή. Μια παράβαση ενός οδηγού οχήματος που μπορεί να προκαλέσει τον θάνατο ενός μοτοσυκλετιστή, όπως για παράδειγμα η διέλευση με κόκκινο, τιμωρείται μόνο με 85 ευρώ. Τόσο αξίζει μια ζωή…
Θέσαμε στον κ. Χριστοφίδη το ερώτημα σε ποιες ενέργειες προβαίνει αυτό το διάστημα η ΚΟΚ σε σχέση με την ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών. «Το κύριο μέλημά μας, είναι η ασφάλεια. Είτε πρόκειται για αγώνες είτε για συνήθεις δραστηριότητες. Για φέτος έχουμε αποφασίσει ως Κυπριακή Ομοσπονδία Μοτοσυκλέτας ότι θα γίνει μια ολοκληρωμένη σειρά ενεργειών, εκ των οποίων η πρώτη είναι η εισαγωγή ενός εκπαιδευτικού σεμιναρίου για τους μοτοσυκλετιστές. Θ’ ακολουθήσουν και άλλες δραστηριότητές μας στα Λύκεια, ώστε να μπούμε στα σχολεία και να πείσουμε τους υποψήφιους μοτοσυκλετιστές ότι πρέπει ν’ αποκτήσουν παιδεία πριν αποκτήσουν άδεια οδήγησης».
Φέρνουμε, συνεχίζει, για πρώτη φορά στην Κύπρο την αναγνωρισμένη σχολή City’s Art που είναι ένα εξειδικευμένο σεμινάριο για κυκλοφορία στην πόλη. Έχει αρχίσει από τις ΗΠΑ και έχει στατιστικά αποδεδειγμένα αποτελέσματα σύμφωνα με τα οποία τα τροχαία έχουν μειωθεί κατά 40% εκεί όπου εφαρμόστηκε (Στρατό και Αστυνομία). Το σεμινάριο αυτό διοργανώνεται από τη σχολή California Superbike school και ένας από τους εκπαιδευτές είναι ο Ελλαδίτης Σπύρος Κούτρας που θα έρθει στην Κύπρο αυτό το Σαββατοκυρίακο. Το City’s Art έχει θεωρητικό και πρακτικό μέρος και μπορεί να γίνει σε μικρό χώρο και απευθύνεται σε οδηγούς μικρών ή μεγάλων μοτοσυκλετών, σε επαγγελματίες και σε αρχάριους. Ένας οδηγός θα μπορεί να μάθει να χειρίζεται τη μηχανή του σε πραγματικές συνθήκες στην πόλη, δηλαδή χαμηλές ταχύτητας, απότομο φρενάρισμα με τελικό σκοπό την αμυντική οδήγηση και τη σωστή κρίση του αναβάτη.
Ανάμεσα στις προτεραιότητες που έχει θέσει η Ομοσπονδία είναι και η αναθεώρηση των ποινών που σχετίζονται με τροχαία δυστυχήματα με θύματα μοτοσυκλετιστές. Όπως αναφέρει ο κ. Χριστοφίδης, η νομοθεσία που αφορά στους μοτοσυκλετιστές είναι πολύ παλιά. Ενώ τα πράγματα αλλάζουν, οι νομοθεσίες παραμένουν οι ίδιες, με αποτέλεσμα η παράνομη διέλευση ενός οχήματος με κόκκινο ή ενός στοπ, να τιμωρείται με εξώδικο 85 ευρώ, όπως συμβαίνει με τη χρήση κινητού. Μπορεί, όμως, ο οδηγός αυτός λόγω της συγκεκριμένης παράβασης να έχει κόψει την πορεία ενός μοτοσικλετιστή με τραγικό αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του. Επίσης, η χρήση κράνους στην Κύπρο δεν διέπεται από κάποια νομοθεσία με αποτέλεσμα το 50% των οδηγών να φέρουν κράνος εκτός προδιαγραφών. Πολλά κράνη εισάγονται ως διακοσμητικά ή ως σουβενίρ αφού δεν φέρουν τις προδιαγραφές. Τον τελευταίο καιρό έχουμε πάρα πολλά θανατηφόρα γιατί κάποιος παραβίασε ένα στοπ ή ένα φανάρι, ή κάποιος έστριψε παράνομα. Είναι απαράδεκτες οι ποινές που προβλέπονται γι’ αυτές τις παραβάσεις. Ενώ στην Ευρώπη ο μέσος όρος ποινής είναι πρόστιμο 350 ευρώ και στέρηση άδειας οδηγού, στην Κύπρο τιμωρούνται με εξώδικο 85 ευρώ. Ο ίδιος τονίζει ότι οι μοτοσυκλετιστές θέλουν οι ποινές να είναι αποτρεπτικές ώστε να μην τις παραβιάζει κανένας.
Εσείς γνωρίζετε κάποιον που πήρε εξώδικο γιατί πέρασε ένα στοπ; διερωτάται. Αυτός που δεν τιμωρείται θα το ξαναπαραβιάσει μέχρι που να έρθει το μοιραίο. Ένα άλλο θέμα που απασχολεί τους μοτοσυκλετιστές, λέει ο κ. Χριστοφίδης, είναι η φορολογία της μοτοσυκλέτας. Στην Κύπρο μηχανές πέραν των 600 κυβικών φορολογούνται, με αποτέλεσμα οι πλείστοι να αγοράζουν μεταχειρισμένες οι οποίες είναι παλαιάς τεχνολογίας που δεν έχουν συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Καινούργιες μοτοσυκλέτες πωλούνται μόνο 10-20 τον χρόνο με αποτέλεσμα να χάνει το κράτος χρήματα και να εισάγονται παλαιού τύπου μηχανές. Για το πώς αντιμετωπίζουν οι άλλοι οδηγοί τους μοτοσυκλετιστές, ο κ. Χριστοφίδης λέει ότι έχουμε φτάσει σε σημείο να προβληματιζόμαστε να κυκλοφορήσουμε με τη μηχανή. «Αν εργαζόμουν στο κέντρο σίγουρα θα κινούμουν με μηχανή για να λύσω το κυκλοφοριακό και το οικονομικό. Η νοοτροπία δυστυχώς για τη σχέση μοτοσυκλετιστή με τους άλλους χρήστες του δρόμου δεν είναι σίγουρα αυτή που έπρεπε να είναι. Η κακή σχέση είναι αμφίδρομη. Θα περίμενε κάποιος να πούμε ότι φταίνε οι οδηγοί οχημάτων που δεν προσέχουν τους μοτοσυκλετιστές. Να μου επιτρέψεις να διαφωνήσω μ’ αυτήν την προσέγγιση.
Όταν ο απλός ο κόσμος βλέπει έναν μοτοσυκλετιστή να κυκλοφορεί χωρίς κράνος, να έχει μιαν εξάτμιση που ακούεται ένα μίλι μακριά, όταν τον βλέπουν να περνά με κόκκινο, πηδά τα πεζοδρόμια και πάει όπου θέλει, τότε πώς μπορείς να απαιτείς να σε σέβονται οι οδηγοί οχημάτων; . Δεν μπορούμε εμείς οι μοτοσυκλετιστές να είμαστε οι άγριοι και οι μάγκες της υπόθεσης και μετά να λέμε ότι δεν μας προσέχουν τα οχήματα. Εμείς ως Ομοσπονδία λέμε ότι άμα ο μοτοσυκλετιστής ο σωστός σέβεται τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, είτε είναι πεζοί είτε περνά από μια γειτονιά και βλέπει παιδιά στο πεζοδρόμιο και πάει σιγά, ή περνά από ένα χωριό και δεν προκαλεί, τότε είμαστε σίγουροι ότι θα τον σεβαστούν και οι άλλοι».
Εμείς στις τάξεις μας, προσθέτει, έχουμε μοτοσυκλετιστές που τρέχουν σε αγώνες και όταν κυκλοφορούν στους δρόμους δεν θα τους δεις ποτέ να κινούνται εκτός πλαισίου. «Καταλήγουμε πλέον στο συμπέρασμα πως εισπράττεις ό,τι δίνεις. Εμείς αυτή την παιδεία θέλουμε να δώσουμε και όχι να φωνάζουμε ότι δεν μας σέβονται οι άλλοι. Να πω και το άλλο: Δεν υπάρχει κουλτούρα του μοτοσυκλετιστή στην Κύπρο. Στην εποχή του ’80 όποιος είχε μοτόρα εθεωρείτο ούτε λίγο ούτε πολύ ως αλήτης, ενώ μπορεί να είμαστε και καλοί μαθητές και καλά παιδιά. Η έλλειψη σεβασμού υπάρχει προς τους μοτοσυκλετιστές, γιατί ο κόσμος έχει λίγη επαφή με τη μοτοσυκλέτα. Στην Ελλάδα είναι διαφορετικά τα πράγματα αφού πολύς κόσμος σχετίζεται με μηχανές, με αποτέλεσμα αυτόματα ν’ αποκτάς μιαν κουλτούρα. Με τη σωστή ενημέρωση και εκπαίδευση, μπορεί αυτό να διορθωθεί».
Σύμφωνα με τους μοτοσυκλετιστές, στους δρόμους συμβαίνουν πολλά, με τους οδηγούς οχημάτων να μην υπολογίζουν τους μοτοσυκλετιστές. Βλέπουν, για παράδειγμα, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της ΚΟΚ Α. Χατζηπάκκο, οδηγούς να βγάζουν σέλφι στο όχημά τους, αντί να προσέχουν τον μοτοσυκλετιστή που προσεγγίζει το αυτοκίνητό τους.
Οι οργανωμένοι μοτοσυκλετιστές έχουν την άποψη ότι είναι μειωμένες οι πιθανότητες να εμπλακούν σε τροχαίο, είναι όμως πιο αυξημένες οι πιθανότητες να τραυματιστούν σοβαρά στην περίπτωση που εμπλακούν σε σύγκρουση. Γι’ αυτό άμα υπάρχει παιδεία και φέρουν τον ειδικό εξοπλισμό τους, τότε οι ζημιές θα είναι μειωμένες.
Mπαίνουν στα Λύκεια για μαθήματα