Είτε μιλάμε για τους δύο είτε για τους τέσσερις τροχούς, εκείνο που «μετράει» πολλές φορές είναι το βάρος, κάτι που τα τελευταία χρόνια κανένας κατασκευαστής δε θέλει. Ούτε οι Ιάπωνες. Τι σκέφτηκαν όμως οι συγκεκριμένοι;
Εμπνευσμένος από μια φωτογραφία του πρώτου αεροπλάνου φτιαγμένου εξ ολοκλήρου από ξύλο (1947) και ηγούμενος της νέας έρευνας, ο Hiroaki Yano από το Πανεπιστήμιο του Κιότο, σκέφτηκε κάτι «καινοτόμο». Την κατασκευή αυτοκινήτων από «ξύλο».
Μπορεί η Morgan να είναι η μοναδική «ρομαντική» αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει το πλαίσιο του αυτοκινήτου από ξύλο, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει τα επόμενα χρόνια.
Είναι γεγονός πως η συνεχής προσπάθεια ανεύρεσης τρόπων μείωσης του βάρους των παραγόμενων αυτοκινήτων έχει πολλά οφέλη. Ειδικά στα νέας γενιάς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που σε λίγα χρόνια θα πρωτοστατήσουν στους δρόμους, το βάρος παίζει σημαντικό και λειτουργικό ρόλο.
Δεν παίζει όμως και το συνολικό κόστος μείζονα ρόλο;
Κινούμενη σε αυτόν τον τρόπο σκέψης, μια ομάδα από την Ιαπωνία προσπάθησε να αντικαταστήσει τον χάλυβα, το κύριο υλικό που χρησιμοποιείται στα αυτοκίνητα σήμερα, με το ξύλο.
Πιο συγκεκριμένα, Ιάπωνες ερευνητές καθώς και προμηθευτές εξαρτημάτων για αυτοκίνητα, έχουν βάλει στο στόχαστρο ένα εντυπωσιακό υλικό από χαρτόνι, δηλαδή από ξύλο.
Εντυπωσιακό, γιατί οι ιδιότητές του συγκριτικά με το χάλυβα είναι…μη συγκρίσιμες! Το υλικό αυτό με την ονομασία «κυτταρινικές νανοΐνες», έχει το 1/5 του βάρους του χάλυβα και είναι πέντε φορές ισχυρότερο σε αντοχή!
Η επεξεργασία που δέχεται το υλικό είναι πολύ έντονη, αφού είναι αποτέλεσμα σπασίματος αυτού σε πολύ μικρά κομμάτια( ένα χιλιοστό του χιλιοστού). Να σημειώσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται αυτό το υλικό. Υπάρχουν αρκετά μελλοντικά προϊόντα που εμπεριέχουν αυτές τις ίνες από χαρτί.
Ο επικεφαλής της έρευνας, Hiroaki Yano, είπε στο Reuters ότι πρόκειται για «την πιο αποδοτική και ταυτόχρονα χαμηλού κόστους εφαρμογή νανοϊνών κυτταρίνης», κάνοντάς της χρήση στα αυτοκίνητα και τα αεροσκάφη.
Ο ίδιος επιστήμονας πιστεύει μάλιστα ότι η περίοδος των συγκεκριμένων ερευνών συμπίπτει πολύ σωστά με την ταυτόχρονη ανάγκη των κατασκευαστών αυτοκινήτων για πιο ελαφριά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η χωρητικότητα των μπαταριών σε κυψέλες εξαρτάται κυρίως από το βάρος του ηλεκτρικού οχήματος. Όσο πιο ελαφρύ θα είναι το αυτοκίνητο, τόσο πιο μικρή ανάγκη σε μπαταρία θα χρειάζεται αυτό. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν, πως ένα ελαφρύ ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ένα «επιτυχημένο» ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Το όραμα των ερευνητών έχει εν μέρει – και εν δυνάμει- πραγματοποιηθεί, καθώς δοκιμάζεται ήδη ένα πρωτότυπο όχημα, βασισμένο κατασκευαστικά σε κομμάτια από νανοΐνες κυτταρίνης. Αυτό θα το δούμε πιθανώς το 2020.
Τα πρόβλημα κόστους που αντιμετωπίζουν οι Ιάπωνες ερευνητές πιστεύεται ότι θα λυθεί τα επόμενα χρόνια, με το ένα κιλό νανοϊνών κυτταρίνης να κοστίζει λιγότερο από 9 ευρώ που κοστίζει σήμερα.
Ο σκοπός όπως είπαμε δεν είναι μόνο τα καινοτόμα ελαφριά ηλεκτρικά οχήματα, αλλά αυτά να είναι ταυτοχρόνως και φθηνά.
Αν δε ρισκάρεις, θα ρισκάρει κάποιος άλλος, λένε. Αυτό ακριβώς έκανε πέρσι κιόλας η Toyota, με το ξύλινο και ηλεκτρικό concept της με την ονομασία Setsuna.
Πρόκειται για ένα πρωτότυπο αυτοκίνητο κατασκευασμένο από πραγματικό ξύλο. Σε συνδυασμό με μια ιαπωνική τεχνική, το όχημα δείχνει συμπαγές, χωρίς τη χρήση βιδών ή καρφιών. Και η εξέλιξη συνεχίζεται.