Το αυτόματο φρενάρισμα έρχεται, τα χειροκίνητα κιβώτια φεύγουν. Γιατί; Είστε έτοιμοι για το τέλος του χειροκίνητου;
Έχετε προσέξει πως κάθε δεκαετία ένα ή δύο συστήματα ασφαλείας γίνονται υποχρεωτικά σε όλα τα αυτοκίνητα; Δεν είναι και κακό, κάτι που πληρώναμε εξτρά ή ήταν μόνο για τα ακριβά μοντέλα να γίνεται στάνταρντ παντού. Ποιος όμως την πληρώνει; Αυτή τη φορά, τα χειροκίνητα κιβώτια. Γιατί;
Τα τελευταία 20 χρόνια είχαμε το ABS υποχρεωτικό, τους αερόσακους, το ESP, σε λίγο το σύστημα ελέγχου λωρίδας, ενώ ήδη συζητάμε για το επόμενο, το αυτόματο φρενάρισμα. Μιλάμε για το σύστημα που έχουν ήδη πολλά αυτοκίνητα, που με ραντάρ εμπρός μετρούν την απόσταση και τον ρυθμό με τον οποίο μειώνεται, και προβλέπουν σύγκρουση. Αν ο οδηγός δεν αντιδράσει νωρίς, τότε το σύστημα επεμβαίνει στα φρένα και επιβραδύνει ή και ακινητοποιεί το όχημα.
Δεν είναι κακό σύστημα. Μάλιστα οι μελέτες μιλούν για 14% μείωση στις συγκρούσεις και μέχρι και 8% μείωση σε θανάτους στην άσφαλτο. Όμως αντίθετα με όλες τις άλλες τεχνολογίες που εφαρμόστηκαν υποχρεωτικά, αυτή εδώ, το αυτόματο φρενάρισμα, έχει ένα θύμα. Τα χειροκίνητα κιβώτια.
Ήδη στις ΗΠΑ όπου το 44% των μοντέλων που πουλήθηκαν το 2016 διέθεταν το σύστημα, οι χειροκίνητες εκδόσεις δημιουργούν πρόβλημα. Βλέπεις ενώ το σύστημα επεμβαίνει στα φρένα, δεν επεμβαίνει και στον συμπλέκτη. Έτσι τα αυτοκίνητα με συμπλέκτη σβήνουν κατά τη διαδικασία αυτή, πράγμα όχι ιδιαίτερα θετικό δεδομένου ότι είναι πιθανό πολλά συστήματα ασφαλείας να επηρεαστούν αν ο κινητήρας σβήσει νωρίς. Στα αυτόματα αυτοκίνητα αυτό δεν είναι πρόβλημα φυσικά, και στις ΗΠΑ λίγο απασχολεί κάτι τέτοιο αφού ο αριθμός αυτοκινήτων που πωλείται με χειροκίνητο κιβώτιο είναι πολύ μικρός.
Στην Ελλάδα όμως όπου το αυτόματο θεωρείται ακόμη «κακό» και λίγοι το προτιμούν; Μέχρι το 2024 που το σύστημα θα γίνει υποχρεωτικό, οι κατασκευαστές θέλουν να έχουν μειώσει τα χειροκίνητα κιβώτια ώστε η αλλαγή να γίνει ανώδυνα. Αλλιώς θα βρεθούμε με κάποια μοντέλα να σβήνουν στο φρενάρισμα.