ΑρχικήΥΠΟΔΟΜΕΣ - ΟΧΗΜΑΤΑ & ΟΔΗΓΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΜετρό Θεσσαλονίκης: Τα ορόσημα του 2023 και οι επόμενοι διαγωνισμοί

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τα ορόσημα του 2023 και οι επόμενοι διαγωνισμοί

Ένα σπριντ που θα γυρίσει νέο κεφάλαιο για το πολύπαθο έργο του μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται τους επόμενους μήνες. Η υπογραφή μέσα στις επόμενες ημέρες της σύμβασης για τους 15 επιπλέον συρμούς, η υποβολή προσφορών για το μεγάλο ΣΔΙΤ της λειτουργίας του μετρό και το «διπλό» ορόσημο του Απριλίου για την πρώτη διέλευση συρμού από τον σταθμό της Βενιζέλου και την πρώτη επανατοποθέτηση αρχαιοτήτων, συνθέτουν ένα πλούσιο παζλ.

Για να φτάσει, βέβαια, η στιγμή για την πρώτη διέλευση συρμού από το Αμαξοστάσιο στην Πυλαία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα πρέπει να γίνει πραγματικός αγώνας δρόμου. Αυτό σημαίνει να ολοκληρωθούν η επιδομή, δηλαδή οι εναπομείνασες γραμμές στη Βενιζέλου, οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και να ηλεκτροδοτηθεί το σύνολο της γραμμής, μήκους 9,6 χλμ., ώστε τα απαραίτητα δοκιμαστικά δρομολόγια να διεξάγονται πια σε όλο το μήκος της. Σήμερα, λόγω της εκκρεμότητας της Βενιζέλου γίνονται δοκιμές μέχρι το Σιντριβάνι. Σύμφωνα με πληροφορίες εξελίσσονται θετικά, επιλύοντας όποια αναμενόμενα προβλήματα συντονισμού μεταξύ των διαφόρων συστημάτων προκύπτουν σε αυτή τη φάση.

Ας μην ξεχνάμε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης, μπορεί να έχει εξαντλήσει όλα τα περιθώρια αντοχής των κατοίκων της πόλης, γνωρίζοντας μια παροιμιώδη καθυστέρηση άνω των 10 ετών, μιας και ο αρχικός ορίζοντας ολοκλήρωσής του ήταν το 2012, αλλά θα είναι πρωτοπόρο. Θα είναι το πρώτο στη χώρα μας με 18 αρχικά συρμούς χωρίς οδηγό. Η υπογραφή για τη δεύτερη φουρνιά τρένων που αριθμεί 15 συρμούς, τόσο για τις ανάγκες της βασικής γραμμής όσο και της επέκτασης προς Καλαμαριά, βρίσκεται επί θύρας. Ανάδοχος για τη σύμβαση, προϋπολογισμού 142 εκατ. ευρώ, είναι το σχήμα ΑΚΤΩΡ-Hitachi, το μοναδικό που συμμετείχε κιόλας στον διαγωνισμό.

Όσον αφορά στη Βενιζέλου, όπου οι εργασίες εκσκαφής ξεκίνησαν μόλις στις αρχές Αυγούστου, εκεί οι μηχανές είναι στο φουλ. Έχει γίνει η εκσκαφή, που έφτασε και 5 μέτρα κάτω από τη σήραγγα, έγιναν τα θεμέλια, έχουν πέσει οι πλάκες σε όλους τους ορόφους και έχει τοποθετηθεί ένας εξτρά τοίχος δεξιά κι αριστερά για τη στήριξη των αρχαιοτήτων.

Στόχος της Αττικό Μετρό είναι να έχουν τελειώσει όλοι οι σταθμοί συμπεριλαμβανομένης της Αγίας Σοφίας ως τον Σεπτέμβριο και να μείνει μόνο η Βενιζέλου για τον Νοέμβριο. Θα ακολουθήσει το 2024 η επέκταση προς Καλαμαριά. Μάλιστα, αυτή την περίοδο, προετοιμάζονται τα τεύχη του διαγωνισμού για το εισιτήριο της επέκτασης.

Τελική ευθεία για το ΣΔΙΤ λειτουργίας

Ο σημαντικότερος ίσως κρίκος της αλυσίδας για τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως εξελίσσεται σήμερα το κατασκευαστικό κομμάτι, είναι η σύμβαση σύμπραξης για τον φορέα λειτουργίας. Προκειμένου το μετρό να ανοίξει τις πόρτες του στους πρώτους επιβάτες θα πρέπει ο φορέας να είναι σε πλήρη διάταξη.

Αυτό σημαίνει βεβαίως ότι τα περιθώρια είναι πολύ στενά, δεδομένου ότι εκτιμάται πως θα χρειαστεί ένας περίπου χρόνος για να είναι ετοιμοπόλεμος.

Μετά από τρεις παρατάσεις, εξαιτίας προσφυγής, η τελική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών από τα ενδιαφερόμενα σχήματα για το ΣΔΙΤ των 292 εκατ. ευρώ, με χρονική διάρκεια έντεκα ετών, είναι η 28η Φεβρουαρίου 2023. Σύμφωνα με πληροφορίες, από την πλευρά της Αττικό Μετρό δεν προκρίνεται νέα παράταση του διαγωνισμού. Σημειώνεται ότι μετά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της αίτησης ακύρωσης και αναστολής που υπέβαλε η Intrakat κατά της απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ επήλθε τροποποίηση σε όρους του διαγωνισμού.

Οι επόμενες επεκτάσεις

Η πρώτη επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης που μπαίνει σε τροχιά είναι προς τα δυτικά, σε πολυπληθείς γειτονιές της πόλης με περίπου 500.000 κατοίκους. Εκτιμάται πως αυτό το έργο θα δημιουργήσει νέους πόλους ανάπτυξης στην πόλη. Η σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες, την οποία θα αναλάβει η ΑΚΤΩΡ, αναμένεται να υπογραφεί το επόμενο διάστημα. Το έργο θα ξεκινά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και με μήκος περίπου 11 χλμ., σε κυκλική μορφή, θα περνά από τους εξής σταθμούς: Επτάλοφος, Μενεμένη, Κορδελιό, Εύοσμος, Ηλιούπολη, Σταυρούπολη, Πολίχνη και Νεάπολη.

Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» θα είναι ο επόμενος προορισμός του μετρό της πόλης. Αυτή την περίοδο προωθούνται οι μελέτες (τοπογραφικές και τεχνικές) για όλες τις επεκτάσεις του δικτύου. Παράλληλα, η Αττικό Μετρό προετοιμάζει την προκήρυξη ενός νέου διαγωνισμού ως το τέλος του χρόνου για σύμβουλο σχετικά με όλα τα έργα του μετρό Θεσσαλονίκης.

 

 

 

 

 

Πηγή

- Advertisement -

Τελευταία Νέα