Μια φορά και έναν καιρό, η τετρακίνηση των αυτοκινήτων ήταν μια έννοια συνυφασμένη με τα αργά και σκληροτράχηλα οχήματα που μπορούσαν να κινηθούν σε κάθε είδους επιφάνεια και καιρικές συνθήκες. Ακόμα και σήμερα συνηθίζουμε να τα ονομάζουμε… «τζιπ».
Όλα αυτά ίσχυαν μέχρι και το 1980, τη χρονιά δηλαδή που εμφανίστηκε το Audi Quattro και άλλαξε ριζικά αυτή τη θεώρηση που είχε ο κόσμος για τα 4×4.
Σήμερα λοιπόν, τρεις δεκαετίες αργότερα, η τετρακίνηση αποτελεί κοινό γνώρισμα σχεδόν κάθε μοντέλου που βγαίνει από τα εργοστάσια παραγωγής των αυτοκινητοβιομηχανιών σε όλο τον κόσμο.
Ωστόσο το ερώτημα που έγκειται στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το εξής:
Κατά πόσο αξίζει να αγοράσεις το επόμενό σου αυτοκίνητο σε τετρακίνητη έκδοση;
Αν ζεις στα «βουνά» και η εργασία σου απαιτεί να οδηγείς καθημερινά σε κακοτράχαλους δρόμους, την απάντηση την ξέρεις ήδη.
Αν όχι όμως, τότε ήρθε η ώρα να λυθεί κάθε σου απορία σχετικά με την τετρακίνηση!
Τα πλεονεκτήματα της τετρακίνησης
1. Πρόσφυση παντού! Το μεγαλύτερο προτέρημα ενός τετρακίνητου αυτοκινήτου, χωρίς αμφιβολία, είναι η αυξημένη πρόσφυση που προσφέρει. Η ελκτική δύναμη δηλαδή που του επιτρέπει να συνεχίζει στην πορεία του παρά την ολισθηρότητα του εδάφους στο οποίο κινείται. Αυτό επιτυγχάνεται επειδή η κίνηση διανέμεται στους τέσσερις τροχούς, αντί για τους δύο όπως συμβαίνει με το προσθιοκίνητα ή τα πισωκίνητα αυτοκίνητα.
Αν έχεις βρεθεί λοιπόν ποτέ κολλημένος στα χιόνια, τη λάσπη ή στην άμμο με τους δύο από τους τέσσερις τροχούς να περιστρέφονται αδιάκοπα, καταλαβαίνεις ακριβώς γιατί το πλεονέκτημα της πρόσφυσης των τετρακίνητων αυτοκινήτων είναι το σημαντικότερο.
2. Αδιαφορία για τα καιρικά φαινόμενα: Ανεξάρτητα από την περιοχή στην οποία ζεις, είναι δεδομένο ότι κατά τη διάρκεια του χρόνου θα βρεθείς αντιμέτωπος με έντονα καιρικά φαινόμενα. Ωστόσο, με ένα 4×4, βρέξει χιονίσει μπορείς να κοιμάσαι ήρεμος τα βράδια, χωρίς την αγωνία αν θα εγκλωβιστείς το επόμενο πρωί. Για κάποιους, αυτό από μόνο του αποτελεί το σημαντικότερο λόγο για να αγοράσουν ένα τετρακίνητο όχημα.
Μην ξεχνάς! Αν και το σύστημα τετρακίνησης βοηθάει να έχουμε τον έλεγχο του αυτοκινήτου σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης, σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστά τα κατάλληλα για την εποχή ελαστικά! Το χειμώνα για παράδειγμα, όταν οι θερμοκρασίες πέφτουν χαμηλά, η γόμα των καλοκαιρινών ελαστικών σκληραίνει με αποτέλεσμα να χάνουν την αποτελεσματικότητά τους. Τα χειμερινά ελαστικά αντιθέτως, είναι σχεδιασμένα ώστε σε θερμοκρασίες κάτω από τους -7 βαθμούς, να προσφέρουν τη μέγιστη πρόσφυση!
3. Καλύτερη μεταπωλητική αξία: Τα περισσότερα τετρακίνητα αυτοκίνητα έχουν καλύτερη μεταπωλητική αξία από τα αντίστοιχα μοντέλα με την κίνηση στους δύο τροχούς. Ο λόγος είναι απλός: Αρχικά κοστίζουν πιο ακριβά για να τα αποκτήσεις και επιπλέον, κατά γενική ομολογία είναι πιο ικανά. Μπορεί να μην πάρεις πίσω κάθε ευρώ που ξόδεψες, αλλά όταν έρθει η ώρα να το πουλήσεις θα το κάνεις θεωρητικά πιο εύκολα.
Τα μειονεκτήματα της τετρακίνησης
1. Αυξημένη κατανάλωση: Το μεγαλύτερο ζήτημα που προκύπτει με τα τετρακίνητα αυτοκίνητα είναι η κατά 2-5% αυξημένη κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με τα αντίστοιχα 2-κίνητα μοντέλα. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της επιπλέον ενέργειας που απαιτείται από τον κινητήρα για να περιστρέψει και τους τέσσερις τροχούς, καθώς και από το πρόσθετο βάρους που πάει «πακέτο» με ένα σύστημα τετρακίνησης.
Διάβασε: 7 μυστικά για να μειώσεις την κατανάλωση καυσίμου
Βέβαια, πολλά από τα σύγχρονα αυτοκίνητα με δυνατότητα τετρακίνησης, όπως π.χ τα μικρο-μεσαία hatchback ή τα SUV, εξοπλίζονται με συστήματα αυτόματης τετρακίνησης, όπως το Haldex που βρίσκουμε σε κάποια μοντέλα της Audi, που έχει πάρει το όνομά του από την ομώνυμη εταιρία που κατσκευάζει τους ηλεκτροϋδραυλικούς συμπλέκτες.
Σε αυτή την περίπτωση, το αυτοκίνητο κινείται by default με τους εμπρός τροχούς και ο συμπλέκτης εμπλέκεται «κλειδώνοντας» και τους πίσω μόνον όταν οι αισθητήρες του ABS και του ESP στείλουν σήμα απώλειας πρόσφυσης.
2. Υψηλό κόστος αγοράς: Πως θα μπορούσαν τα τετρακίνητα αυτοκίνητα να έχουν υψηλότερη μεταπωλητική αξία σε σχέση με τα δικίνητα, αν και το κόστος απόκτησής του δεν ήταν αντίστοιχα μεγαλύτερο; Ναι, είναι πιο ακριβά για να τα αγοράσεις, είτε μεταχειρισμένα είτε ως καινούρια. Όπως και να το κάνουμε, η τετρακίνηση είναι premium.
3. Κόστος συντήρησης και επισκευών: Λόγω της πολυπλοκότητάς τους, τα τετρακίνητα μοντέλα έχουν μεγαλύτερο κόστος συντήρησης από τα συμβατικά, αλλά και μεγαλύτερο κόστος σε περίπτωση που χρειαστεί κάποια επισκευή. Δεν μιλάμε βέβαια για ένα κακοσυντηρημένο μεταχειρισμένο που θα βρεις τυχαία και θα το παρουσιάσουν ως τη μεγάλη «ευκαιρία»! Εκεί το κόστος μπορεί να είναι υπέρογκο!
Τι ισχύει με τα προσθιοκίνητα/πισωκίνητα αυτοκίνητα σήμερα;
Τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που διαθέτουν όλα τα αυτοκίνητα σήμερα είναι τόσο προηγμένα που στην ουσία δεν υπάρχει ανάγκη για τετρακίνηση. Κυρίως δε, όταν αναζητάμε ένα αυτοκίνητο 100% δρόμου. Δεν αντικαθιστούν πλήρως την τετρακίνηση, αλλά είναι πολύ κοντά στο να συμβεί κάτι τέτοιο.
Τα περισσότερα σύγχρονα δικίνητα λοιπόν, εξοπλίζονται με ηλεκτρονικά αντιολισθητικά συστήματα όπως το ESP, το traction control, το ABS και άλλα, τα οποία βοηθούν να παραμείνει το αυτοκίνητο σταθερό στην πορεία του ακόμα και κάτω από δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Αν αντιληφθούν μειωμένη πρόσφυση, μπορούν να διακόψουν την κίνηση σε κάποιον από τους δύο τροχούς ή να ελέγξουν ομαλά την ολίσθηση ώστε να αποφευχθεί κάποιο ατύχημα ή παρεκτροπή της πορείας του.
Με λίγα λόγια, αν δεν ζεις στη Βόρεια Ελλάδα, με ένα προσθιοκίνητο ή πίσωκίνητο αυτοκίνητο μπορείς να είσαι απόλυτα ασφαλής!
Αξίζει το έξτρα κόστος για την τετρακίνηση;
Μικρά crossover, μεγάλα SUV, μεσαία σεντάν, σπορτίβικα hatchback… όλα αυτά είναι τα δημοφιλέστερα από τα 10 είδη αυτοκινήτων που αναζητούν οι περισσότεροι υποψήφιοι αγοραστές σήμερα.
Ποιο είναι ο κοινό τους χαρακτηριστικό όμως;
Όλα απευθύνονται 100% σε ανθρώπους που οδηγούν κυρίως στην πόλη!
Μπορεί για παράδειγμα τα crossover και τα SUV να θυμίζουν «τζιπάκια» εξαιτίας της ψηλής θέσης οδήγησης, της αυξημένης απόστασης από το έδαφος και τις μεγάλες διαδρομές της ανάρτησης, πολλά από αυτά τα μοντέλα όμως είναι βασισμένα σε συμβατικές πλατφόρμες, που μελετήθηκαν για να υποστηρίζουν τη φιλοσοφία ενός απλού προσθιοκίνητου αυτοκινήτου.
Επομένως η ανάγκη για χώρους, πρακτικότητα και ασφάλεια που καλύπτονται από τα crossover και τα SUV, δεν μεταφράζεται απαραίτητα και σε ανάγκη για τετρακίνηση.
Διάβασε: 10 συμβουλές για να αγοράσεις ένα πραγματικά καλό αυτοκίνητο
Καλό είναι λοιπόν, πριν πάρεις την απόφαση και αγοράσεις ένα 4×4, να προσδιορίσεις ρεαλιστικά τις ανάγκες σου. Να καταγράψεις όλα όσα χρειάζεσαι πραγματικά σε μια λίστα.
«Ποια θα είναι η χρήση του αυτοκινήτου; Σε ποια περιοχή ζεις και μετακινείσαι καθημερινά; Πόσα ταξίδια κάνεις με το αυτοκίνητο το χρόνο; Ποια είναι τα χόμπι σου;»
Οι ειλικρινείς απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά θα σου δώσουν σημαντικές πληροφορίες για το αν όντως, χρειάζεσαι την τετρακίνηση στη ζωή σου!
Αν την έχεις πραγματικά ανάγκη, τότε φυσικά και η τετρακίνηση αξίζει το έξτρα κόστος!