fbpx
Σάββατο, 27 Νοεμβρίου, 2021
Αρχική ΤΑΞΙΔΙΑ & ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Το διαχρονικό φλερτ τέχνης και χρήματος

Το διαχρονικό φλερτ τέχνης και χρήματος

Τέχνη και χρήμα. Ένας εκρηκτικός συνδυασμός. Μια σχέση έλξης – άπωσης. Εδώ και αιώνες το χρήμα ορίζει την τέχνη αλλά και η τέχνη συχνά δίνει τις κατευθύνσεις τις οποίες αυτό θα ακολουθήσει.

Η πλαστική σακούλα του Aldi-Nord είναι ένα έργο τέχνης. Ο καλλιτέχνης Γκίντερ Φρυτρούκ την φιλοτέχνησε το 1970. Οι λευκές και μπλε λωρίδες που την κοσμούν τυπώθηκαν και κυκλοφόρησαν εκατομμύρια φορές. Και καθένας που την βλέπει ξέρει αμέσως περί τίνος πρόκειται: να ψωνίζεις φθηνά. Ο Γκίντερ Φρυτρούκ (1923-1982) ήταν ένας γνωστός ζωγράφος, ο οποίος δούλεψε στα εργαστήρια μεγάλων καλλιτεχνών, όπως ήταν ο Φερνάν Λεζέρ και ο Χανς Αρπ. Για την πλαστική σακούλα του Aldi ζήτησε αργότερα συγγνώμη από τους φοιτητές του. Τέχνη στην υπηρεσία του καπιταλισμού και μαζική παραγωγή, για πολλούς δεν συνάδουν.

Φυσικά ο Φρυτρούκ δεν ήταν ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος που έθεσε την τέχνη του στην υπηρεσία του καπιταλισμού. Ο Βίκτορ Βαζαρέλι συνεργάστηκε με την αυτοκινητοβιομηχανία Renault και ο Άντον Στανκόνβσκι σχεδίασε το γνωστό λογότυπο της Deutsche Bank, το μπλε τετράγωνο με τη γραμμή στη μέση.

Τέχνη και χρήμα συνδέονται με μια δύσκολη σχέση που κρατά αιώνες. Μια σχέση έλξης – άπωσης. Την σχέση αυτή, με 300 εκθέματα, από τον Ντύρερ μέχρι τον Άντι Γουόρχολ και τον Γκέρχαρντ Ρίχτερ, παρουσιάζει η αίθουσα τέχνης Ludwiggalerie στο Ομπερχάουζεν σε μια έκθεση με τον τίτλο «Ας το αγοράσουμε! Τέχνη και αγορά».

Τουλιπομανία και κραχ τον 17ο αιώνα

Πρόσφατο έργο του Γκέρχαρντ Ρίχτερ Πρόσφατο έργο του Γκέρχαρντ Ρίχτερ

Στην έκθεση μαθαίνουμε ότι ο Ντίρερ δεν ήταν μόνο ένας εξαίρετος καλλιτέχνης αλλά και ένας άριστος επιχειρηματίας και φιλοτεχνούσε σχέδια για όλα τα βαλάντια. Εκτός αυτού η τέχνη και το κέρδος δεν είναι καινούργια ανακάλυψη. Τον 17ο αιώνα έσκασε η πρώτη «φούσκα» στην αγορά της τέχνης. Εκείνη την εποχή επικρατούσε «τουλιπομανία»  στην Ολλανδία. Καλλιτέχνες ζωγράφιζαν μανιωδώς τουλίπες διότι οι αγοραστές των περιζήτητων βολβών δεν μπορούσαν να φανταστούν πως θα ήταν αυτοί όταν άνθιζαν. Έτσι το έργο αναλάμβαναν οι ζωγράφοι. Το 1637 όμως σημειώθηκε μεγάλο κραχ στην αγορά της τουλίπας και οι συνέπειες ήταν άμεσες και για τους καλλιτέχνες.

Σήμερα ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα για το πως εξελίσσεται η αγορά της τέχνης είναι τα έργα του Γκέρχαρντ Ρίχτερ. Το 1972 το μουσείο του Ομπερχάουζεν αγόρασε ένα έργο του Γερμανού καλλιτέχνη, που παρουσιάζει την Μπριζίτ Μπαρντό να ψωνίζει με τη μητέρα της, για μόλις 28.000 μάρκα. Σήμερα ο Ρίχτερ είναι ο πιο ακριβός Γερμανός ζωγράφος και τα έργα του κοστίζουν εκατομμύρια.

Όσο όμως και η τέχνη να φλερτάρει με το χρήμα, το σίγουρο είναι πως η συντριπτική πλειονότητα των καλλιτεχνών, πάνω από το 95%, δεν μπορεί να ζήσει από αυτήν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή

Τελευταία Νέα

Ανήλικοι έχουν κάνει επάγγελμα τις κλοπές στην Άρτα

Σχεδόν 15 φορές τον τελευταία ένα χρόνο έχουν σχηματιστεί δικογραφίες για ανήλικα που έχουν επάγγελμα τις κλοπές στην περιοχή της Άρτας. Οι δικογραφίες είναι σε...

Από την πισίνα της Άρτας στους κορυφαίους του κόσμου – Στηρίξτε την προσπάθεια του τριαθλητή Παναγιώτη Χριστοδουλόπουλου

Στηρίξτε την προσπάθεια του Έλληνα τριαθλητή, Παναγιώτη Χριστοδουλόπουλου να συμμετάσχει στο παγκόσμιο πρωτάθλημα Ironman 70.3 στην Utah. Ένα παιδί από το Αίγιο, που κολυμβητικά, μεγάλωσε...

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΓΣΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΑΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

Εν μέσω μιας παρατεταμένης περιόδου διαρκώς, δυστυχώς, εντεινόμενου κινδύνου από την πανδημία, τα συνδικάτα καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μαζί με την απορρύθμιση των εργασιακών δικαιωμάτων...

Δέκα μαθητές στην Ήπειρο δεν παρακολουθούν τα μαθήματά τους επειδή οι γονείς τους αρνούνται να τηρήσουν τα μέτρα

Δέκα περιπτώσεις παιδιών που από την αρχή του χρόνου δεν παρακολουθούν τα μαθήματά τους λόγω της άρνησης των γονέων να ακολουθήσουν τα προβλεπόμενα υγειονομικά...