ΥΓΕΙΑ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Κάστανο: θρεπτική αξία

Γράφει: Η Διατολόγος-Διατροφολόγος Ειρήνη Φούκα

 

Αν και θεωρείται ο «βασιλιάς» των ξηρών καρπών η θρεπτική του αξία πλησιάζει αυτή της γλυκοπατάτας ή του καλαμποκιού και λιγότερο των ξηρών καρπών. Σε αντίθεση λοιπόν με τους ξηρούς καρπούς, το κάστανο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε νερό, χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος και αποδίδει πολύ λιγότερες θερμίδες.

Το κάστανο παρέχει 245 θερμίδες ανά 100 γρ. Το κάστανο, επιπλέον περιέχει 48% νερό, 45% υδατάνθρακες, 3% πρωτεΐνες, πολλά μέταλλα, καθώς και σημαντικές ποσότητες βιταμίνης Β1. Έτσι, το κάστανο αποτελεί μια πλήρη τροφή, ιδανική για παιδιά στην ανάπτυξη, για όσους αναρρώνουν και για αθλητές. Βέβαια, δεν συνιστάται να καταναλώνεται σε μεγάλη ποσότητα σε όσους προσέχουν τη σιλουέτα τους και σε όσους έχουν διαβήτη εξαιτίας της περιεκτικότητάς του σε σάκχαρα. Τα κάστανα έχουν μέτριο γλυκαιμικό δείκτη 54.

 

 

·         Είναι μια εξαιρετική πηγή διαιτητικών ινών . παρέχουν 8.1 g  (72% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης)ανά 100 g.  Διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες βοηθάει στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα περιορίζοντας την υπερβολική απορρόφηση της χοληστερόλης στο έντερο  και χαρίζουν υγιές πεπτικό σύστημα.

  • Είναι εξαιρετικά πλούσια σε βιταμίνη C. Τα 100 g παρέχουν 43 mg βιταμίνης-C (72% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης ). Η βιταμίνη-C όντας ισχυρό αντιοξειδωτικό, προσφέρει προστασία από βλαβερές ελεύθερες ρίζες.

 

  • Και πάλι, τα κάστανα είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ όπως και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, κάτι που είναι σπάνιο αλλά μοναδικό χαρακτηριστικό για καρπός. Τα 100 g κάστανου παρέχουν 62 φυλλικού οξέος(15,5% της ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης). Το φυλλικό οξύ είναι απαραίτητο για τον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων και τη σύνθεση του DNA. Η επαρκής κατανάλωση τροφής πλούσιας σε φυλλικού οξέος κατά τη διάρκεια της περιόδους σύλληψης βοηθά στην πρόληψη των ελαττωμάτων του νευρικού σωλήνα στο νεογέννητου.

 

 

  • Τα κάστανα είναι πλούσια πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων όπως ελαϊκό οξύ και παλμιτολεϊκό οξύ. Μελέτες υποδεικνύουν ότι τα μονοακόρεστα λιπαρά στη διατροφή βοηθούν στη μείωση της ολικής και της LDL (κακής χοληστερόλης) και αυξάνουν τα επίπεδα HDL (καλή χοληστερόλη) στο αίμα. Μεσογειακή διατροφή που είναι πλούσια σε διαιτητικές ίνες, μονοακόρεστα λιπαρά, ωμέγα λιπαρά οξέα και αντιοξειδωτικά συμβάλλουν στην πρόληψη της στεφανιαίας νόσου και των εγκεφαλικών επεισοδίων, ευνοώντας το υγιές προφίλ λιπιδίων στο αίμα.

 

  • Τα κάστανα είναι μια εξαιρετική πηγή μετάλλων όπως ο σίδηρος, το ασβέστιο, το μαγνήσιο, το μαγγάνιο, ο φώσφορος, ο ψευδάργυρος και το κάλιο. Η αυξημένη πρόσληψη καλίου έχει ως αποτέλεσμα αυξημένη αποβολή νατρίου και νερού οδηγώντας σε μείωση του όγκου αίματος γεγονός που μειώνει την αρτηριακή πίεση.  Ο σίδηρος βοηθά στην πρόληψη της μικροκυτταρικής αναιμίας . Το μαγνήσιο και ο φώσφορος είναι βασικά συστατικά του μεταβολισμού των οστών.

 

 

  • Επιπλέον, είναι πλούσια βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Τα 100 γραμμάρια κάστανου παρέχουν 11% νιασίνη, 29% πυριδοξίνη (βιταμίνη Β-6), 100% θειαμίνη και 12% ριβοφλαβίνη.

 

  • Τα κάστανα, όπως τα φουντούκια και τα αμύγδαλα, όπως και οι υπόλοιποι ξηροί καρποί είναι προϊόντα χωρίς γλουτένη . Για τον λόγο αυτό αποτελούν ένα από τα δημοφιλέστερα συστατικά στην παρασκευή τυποποιημένων τροφίμων χωρίς γλουτένη που προορίζονται για χρήση σε άτομα με ευαισθησία στη γλουτένη, αλλεργία σε σίτο και ασθενείς με κοιλιοκάκη.

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση