ΑρχικήΕΛΛΑΔΑΜια σπουδαία ιδέα Ελλήνων μαθητών για τους πρόσφυγες!

Μια σπουδαία ιδέα Ελλήνων μαθητών για τους πρόσφυγες!

Αφροδίτη Κασιμάτη, η Βασιλική Μπαρκαμπά, ο Μιχάλης Διαμαντής, ο Δημήτρης Ευθυμιάδης και η Αγγελική Τρατσέλα, ταλαντούχοι μαθητές και μαθήτριες της Α’ Λυκείου από το Κολλέγιο Ανατόλια και το Αρσάκειο Λύκειο Θεσσαλονίκης δημιούργησαν μέσα σε μία ημέρα την ομάδα ”Eurogees” και ετοιμάζουν τις βαλίτσες τους για Βρυξέλλες!

Τα παιδιά πρόσφατα διακρίθηκαν σε ένα εργαστήρι για τους νέους της Ευρώπης που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων/Junior Achievement Greece (ΣΕΝ/JA Greece), σε συνεργασία με τα δύο σχολεία. Οι μαθητές σκέφθηκαν μια έξυπνη ιδέα ώστε να ενθαρρύνουν τους πρόσφυγες που ζουν στην Ελλάδα και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες να σπουδάσουν. Η ιδέα είχε ως εξής: Γνωρίζοντας πως ένα σημαντικό μέρος των κονδυλίων που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση στις χώρες- μέλη για προγράμματα Erasmus + μένουν αδιάθετα επειδή δεν γίνονται πάντα επαρκείς αιτήσεις για ανταλλαγές μαθητών, τα παιδιά σκέφθηκαν να συγκεντρώνουν τα χρήματα αυτά και να τα διαθέτουν ως επίδομα για τη στέγαση προσφύγων που γίνονται δεκτοί και ξεκινούν τις σπουδές τους σε Ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.

Η ιδέα της ομάδας «Eurogees» ενθουσίασε τους κριτές και τα παιδιά επελέγησαν να εκπροσωπήσουν την Ελλάδα σε ειδική εκδήλωση που θα γίνει στις 20 & 21 Μαρτίου στο Ευρωκοινοβούλιο με στόχο να αναδειχθούν οι ιδέες, οι προβληματισμοί, οι επιθυμίες και τα ταλέντα των νέων της Ευρώπης. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο της σημαντικής πρωτοβουλίας ”Why Europe Matters” που διοργανώνει ο εκπαιδευτικός οργανισμός επιχειρηματικότητας Junior Achievement Europe σε συνεργασία με τις κορυφαίες βιομηχανίες της Ευρώπης, μέλη της Ευρωπαϊκής Στρογγυλής Τράπεζας Βιομηχάνων-Εuropean Round Table of Industrialists (ERT) και θα συμμετέχουν ομάδες από 10 Ευρωπαϊκές χώρες.

Η πρωτοβουλία «Γιατί η Ευρώπη μετράει» θα παρουσιάσει στο Ευρωκοινοβούλιο και τα αποτελέσματα μεγάλης διαδικτυακής έρευνας στην οποία συμμετείχαν δεκάδες χιλιάδες νέοι της Ευρώπης από 15-25 ετών. Η έρευνα έδωσε τη δυνατότητα στους νέους να αναδείξουν τι τους ανησυχεί περισσότερο, σε ποια θέματα είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από τη δράση της ΕΕ και σε ποια προβλήματα προσδοκούν άμεσες λύσεις.

Το Tvxs.gr μίλησε με δύο από τους ιθύνοντες νους του προγράμματος στην Ελλάδα, τη Γεωργία Γλεούδη, υπεύθυνη των προγραμμάτων του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων, αλλά και τη Βασιλική Μπαρκαμπά, μια από τις μαθήτριες της νικήτριας ομάδας.

Συνέντευξη Γεωργίας Γλεούδη:

Συντονίζετε ως υπεύθυνη του ΣΕΝ/JA Greece την πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Γιατί η Ευρώπη μετράει». Τι είναι λοιπόν αυτό που κάνει την Ευρώπη να «μετράει» για εσάς;

Αυτό που εμείς υποστηρίζουμε ως Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων και ως ένας οργανισμός που ανήκει στο Junior Achievement Europe και μετράει και για εμάς και για τους μαθητές είναι ότι προσπαθούμε να εκπαιδεύσουμε αυριανούς πολίτες που θα είναι υπεύθυνοι για τον εαυτό τους και για την κοινωνία στην οποία ανήκουν. Θέλουμε αυριανούς ενήλικες οι οποίοι θα είναι υπεύθυνοι, συνειδητοποιημένοι και θα ξέρουν ότι είναι όλοι μαζί ενωμένοι για να έχουν όσο το δυνατόν καλύτερο αποτέλεσμα για τη ζωή τους.

Με ποιο τρόπο στήσατε το workshop στο Κολέγιο Ανατόλια και τι ιδέες παρουσιάστηκαν σε αυτό;

Η αρχική μας ιδέα ήταν ότι θα θέλαμε μαθητές ηλικίας 15-18 ετών, δηλαδή μαθητές Λυκείου, οι οποίοι θα είχαν τη διάθεση να βρουν λύσεις και ιδέες και να συνεργαστούν μεταξύ τους. Εμείς είμαστε ένας οργανισμός ο οποίος υλοποιεί προγράμματα σε σχολεία και είχαμε μια ιδέα για τα σχολεία με τα οποία συνεργαζόμαστε. Γνωρίζαμε ότι τα δύο αυτά σχολεία διαθέτουν μαθητές και καθηγήτριες οι οποίες είναι πάρα πολύ θετικές και διαθέτουν προοδευτικές ιδέες και όρεξη να συμμετάσχουν σε καινοτόμα προγράμματα. Η απάντηση των σχολείων ήταν θετική εξαρχής και ευχαριστούμε το Κολέγιο Ανατόλια για την παραχώρηση του χώρου του και τη βοήθειά του κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης. Το workshop αυτό το προγραμματίζαμε από τον Οκτώβριο και ήταν καθοριστική η συμμετοχή εθελοντών από τις εταιρίες Vodafone και SAP που βοήθησαν τα παιδιά να αναπτύξουν τις ιδέες τους. Η κάθε μαθητική ομάδα είχε μαζί της από έναν εθελοντή από την αρχή, που βοήθησε στην εύρεση προβλημάτων, στον καταιγισμό ιδεών και στη συνέχεια στην εύρεση της τελικής ιδέας, στην έρευνα στο ίντερνετ και στη δόμηση της παρουσίασης για το τέλος της διοργάνωσης.

Ποιες ήταν οι εντυπώσεις που λάβατε από το workshop που διοργανώσατε; Ενδιαφέρονται οι νέοι για πρωτοβουλίες αυτού του είδους;

Η βασική εντύπωση που μας έμεινε είναι ότι τα παιδιά είναι πάρα πολύ πρόθυμα να συνεργαστούν και αυτή η συνεργασία να έχει κάποιο αντίκτυπο. Όλες οι ιδέες των παιδιών είχαν να κάνουν με το πνεύμα της κοινωνικής Ευρώπης, δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες είχαν να κάνουν με το προσφυγικό. Η νικήτρια ομάδα που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στις Βρυξέλλες είχε μια ιδέα με σκοπό την ενσωμάτωση των προσφύγων και των μεταναστών και την εκπαίδευσή τους. Το βασικό που μας έμεινε είναι ότι τα παιδιά θέλουν να δουν όλες τις κοινωνικές ομάδες να συνεργάζονται και να βοηθήσουν την κοινωνία τους.

Η ομάδα Eurogees που διακρίθηκε στο workshop ασχολήθηκε με μια ιδέα για το προσφυγικό ζήτημα. Πέρα από την επιχειρηματική διάσταση του προγράμματος, δόθηκαν στα παιδιά τα κίνητρα να συναναστραφούν με πρόσφυγες και να αλληλεπιδράσουν ουσιαστικά;

Το συγκεκριμένο workshop είχε διάρκεια μία μόνο ημέρας. Οι μαθητές ήρθαν από το πρωί χωρίς να έχουν καμία ιδέα πάνω σε τι θα δουλέψουν. Αυτό ήταν και το παιδαγωγικό πλαίσιο του προγράμματος, ότι ερχόμαστε δηλαδή χωρίς να έχουμε καθόλου σαφείς στόχους και προσπαθούμε να βρούμε μια νέα ιδέα από το μηδέν. Οπότε τα παιδιά δεν είχαν σχεδιάσει από πριν πάνω σε τι θα δουλέψουν, ούτε και είχαν σκεφτεί την ιδέα. Παρ’ όλα αυτά, αυτό που εμείς καταλάβαμε ήταν ότι τα παιδιά ήταν πάρα πολύ ευαισθητοποιημένα γιατί η Θεσσαλονίκη έχει δεχθεί έναν μεγάλο αριθμό προσφύγων και σαν πόλη, αλλά και στα παρακείμενα προσφυγικά καμπς. Είχαν ήδη μια εικόνα και ευαισθητοποίηση μέσω της οικογένειάς τους και από το σχολείο τους, και τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και φέτος, και ήταν κάτι που τα απασχολεί ιδιαίτερα. Γιατί κατανοούμε ότι οι μεγάλες προσφυγικές ροές πρέπει να ενσωματωθούν, είτε πρόκειται για την ελληνική κοινωνία, είτε για την ευρωπαϊκή.

Θεωρείτε ότι η επιχειρηματικότητα των νέων μπορεί να δώσει πραγματικές απαντήσεις σε ζητήματα όπως το προσφυγικό και να λειτουργήσει με τρόπο που θα εμπεριέχει γενικότερα περισσότερες κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες;

Στο Σωματείο μας τα τελευταία χρόνια, δίνουμε μια διάσταση στα προγράμματά μας που αφορά την κοινωνική επιχειρηματικότητα. Προσπαθούμε να στρέψουμε τα παιδιά προς αυτήν. Αυτό σημαίνει πως αυτό που προγραμματίζουμε τώρα μπορεί και να αποφέρει κέρδος αλλά και να βοηθάει στην πράξη κοινωνικά αποκλεισμένες ομάδες, όπως είναι αυτή τη δεδομένη στιγμή και οι πρόσφυγες. Οπότε πιστεύουμε ότι αυτού του είδους η επιχειρηματικότητα, με αυτή της την ηθική διάσταση, βοηθάει πάρα πολύ τους μαθητές και αυριανούς ενήλικες να ευαισθητοποιηθούν και να καταλάβουν πως αυτή τους αφορά και μπορεί να έχει και κέρδος για αυτούς και σε προσωπικό επίπεδο, χωρίς όμως να πρόκειται για ένα «βίαιο» κέρδος.

Μιλήστε μας για τις μέχρι τώρα εμπειρίες σας στη ΣΕΝ/ JA Greece. Ποιο είναι το όραμά σας, τι σας έχει δυσκολέψει και ποιες εμπειρίες σας συντροφεύουν στην προετοιμασία νέων projects;

Αυτό νομίζω που μας έχει δυσκολέψει ως ομάδα περισσότερο είναι ότι η επιχειρηματικότητα έχει ένα αρνητικό πρόσωπο, ειδικά στα σχολεία. Αυτό που εμείς προσπαθούμε να δώσουμε να καταλάβουν οι καθηγητές, γιατί αυτοί τρέχουν αυτά τα προγράμματα, είναι ότι η επιχειρηματικότητα και ο τρόπος με τον οποίο εμείς την παρουσιάζουμε, δηλαδή ο βιωματικός, είναι ότι τα παιδιά καλλιεργούν δεξιότητες. Δεξιότητες που δεν θα αποκτούσαν διαφορετικά, γιατί δεν βοηθά σε κάτι τέτοιο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Θέλουμε παιδιά που μαθαίνουν μεθοδικά και είναι εξαιρετικά σημαντικό γιατί σε λίγα χρόνια τα παιδιά θα βγουν στη αγορά εργασίας και θα χρειαστεί να εργαστούν ομαδικά και αρμονικά, να έχουν ένα στόχο και φυσικά να περνούν καλά στις οκτώ ώρες που θα εργάζονται. Θέλουμε παιδιά που θα είναι υπεύθυνα και θα ξέρουμε ότι θα μπορούν να αρπάξουν ευκαιρίες, δεν θα δειλιάζουν και θα πραγματοποιούν το δικό τους όνειρο. Υπάρχει ένας τεράστιος δρόμος που πρέπει να διανύσουμε μέχρι να φτάσουμε στο σημείο να πείσουμε τους καθηγητές ότι επιχειρηματικότητα για εμάς σημαίνει αυτό.

Θεωρείτε ότι η επιχειρηματικότητα και η καινοτομία των νέων στηρίζεται επαρκώς από τους αρμόδιους φορείς στη χώρα μας; Αν όχι σε τι νομίζετε ότι πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση και με ποιο τρόπο;

Σε αυτό το σημείο εμείς έχουμε τη στήριξη του υπουργείου παιδείας και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για εμάς γιατί πιστεύει στο όραμά μας και στέλνει σχετικά υπομνήματα στα σχολεία από αρκετά νωρίς. Αυτό είναι εξαιρετικά βοηθητικό. Βέβαια θα θέλαμε και αυτός είναι ο στόχος μας μέσα στα επόμενα χρόνια, το μάθημα της επιχειρηματικότητας με τον τρόπο που το δίνουμε εμείς να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό σύστημα. Χώρες όπως οι Σκανδιναβικές ή και χώρες των Βαλκανίων, έχουν προγράμματα του Junior Achievement κανονικά στο ωρολόγιό τους πρόγραμμα. Ιδανικά θα θέλαμε τη στήριξη όλων των αρμόδιων φορέων ώστε τα προγράμματά μας να ενταχθούν στο σχολικό πρόγραμμα με αυτόν τον τρόπο.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια του οργανισμού σας για τη στήριξη της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στους νέους;

Προσπαθούμε κάθε χρόνο να βελτιώνουμε τα προγράμματά μας. Αυτός είναι ο πρώτος μας στόχος. Ο δεύτερος στόχος μας είναι να προσθέτουμε κάθε χρόνο και κάποιο καινούριο πρόγραμμα. Αυτό σημαίνει μια πρωτοβουλία όπως ήταν το Why Europe Matters, είτε ένα πρόγραμμα που διαρκεί περισσότερο μέσα στη σχολική χρονιά. Φυσικά προσπαθούμε να φέρουμε κοντά μας τα σχολεία, να κάνουμε περισσότερες ενημερώσεις και εκπαιδεύσεις, αλλά και, εξίσου σημαντικό, να έχουμε κοντά μας εθελοντές από τον επιχειρηματικό κόσμο γιατί τα προγράμματα αυτά έχουν μια ειδική διάσταση. Αυτή η διάσταση είναι τόσο η μάθηση στα σχολεία, όσο και η κουλτούρα του εθελοντισμού. Γιατί και τα σχολεία πρέπει να κάνουν πράγματα για τους μαθητές τους, αλλά και οι επιχειρήσεις πρέπει να έχουν ένα οργανωμένο πλαίσιο μέσα στο οποίο οι εργαζόμενοι θα μάθουν να προσφέρουν οικειοθελώς.

Συνέντευξη Βασιλικής Μπαρκαδά:

Πως πήρατε την απόφαση να συμμετάσχετε στο workshop και με ποια κριτήρια δημιουργήθηκε η ομάδα σας;

Θέλησα να συμμετάσχω σε αυτή τη διαδικασία επειδή ήθελα να κερδίσω εμπειρίες και επειδή πιστεύω ότι το αποδεικτικό συμμετοχής βοηθάει αρκετά για ένα καλό βιογραφικό και αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και το πρόγραμμα Erasmus. Τα κριτήρια για την ομάδα δεν ήταν συγκεκριμένα, απλά επιλέχθησαν μαθητές και μαθήτριες από τα δύο σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

Παρουσιάστε με δικά σας λόγια την ιδέα σας.

Τα χρήματα που στέλνει η ΕΕ στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες για το πρόγραμμα Erasmus δεν εκμεταλλεύονται πλήρως. Σκεφτήκαμε έτσι με τα παιδιά ότι αυτή η δυνατότητα θα πρέπει να δίνεται αντίστοιχα όχι μόνο σε Ελληνόπουλα ή παιδιά από την Ισπανία για παράδειγμα, αλλά και σε παιδιά των προσφύγων που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα στέγασης και συνέχισης των σπουδών τους. Θα θέλαμε να τους δώσουμε τη δυνατότητα εξέλιξης.

Τι σας έκανε να ασχοληθείτε με την αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος;

Αρχικά προσανατολιστήκαμε στο θέμα της τρομοκρατίας. Το ένα όμως έφερε το άλλο και καταλήξαμε στο προσφυγικό που απασχολεί πάρα πολλές χώρες αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη. Έτσι διαλέξαμε αυτό.

Οι νέοι σήμερα καινοτομούν; Αν όχι τι πιστεύετε πως ευθύνεται για αυτό;

Πιστεύω πως οι νέοι καινοτομούν καθώς υπάρχουν συνεχώς πολλές νέες ιδέες και υπάρχει και θέληση. Όμως αυτό δε γίνεται σε μεγάλο βαθμό γιατί δεν υπάρχει η απαραίτητη στήριξη. Δεν παρέχεται οικονομική στήριξη όσο θα έπρεπε και υπάρχουν ακόμα πολλές προκαταλήψεις και στερεότυπα στην κοινωνία όσον αφορά στην καινοτομία.

Θα εκπροσωπήσετε τη χώρα μας στο Ευρωκοινοβούλιο για να παρουσιάσετε την ιδέα σας. Τι άλλο θα μοιραστείτε εκεί με το κοινό; Ποιες είναι οι ανησυχίες των Ελλήνων μαθητών στο 2018;

Εκτός από την καινοτομία θα αναφέρουμε και άλλα θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως η τρομοκρατία. Τα θέματα που απασχολούν τους νέους το 2018 είναι σίγουρα η επαγγελματική αποκατάσταση, γιατί είναι γεγονός ότι πολλοί Έλληνες φεύγουν στο εξωτερικό για τις σπουδές τους και δεν βοηθούν καθόλου στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας εδώ. Μας απασχολεί πολύ το αν θα βρούμε μετά το πανεπιστήμιο μια δουλειά ώστε να εξασκήσουμε το επάγγελμά μας.

Μετά τη διάκρισή σας, σκοπεύετε να συνεχίσετε να λειτουργείτε σαν ομάδα για παρόμοια projects; Τι φιλοδοξίες έχετε για το μέλλον;

Θα ήθελα να συνεχίσουμε να δουλεύουμε μαζί γιατί πιστεύω πως είμαστε μια πολύ καλή ομάδα και πιστεύω ότι έχουμε πολλές ιδέες. Οι φιλοδοξίες μου για το μέλλον είναι να γίνω αρχιτέκτονας, σπουδάζοντας στην Ελλάδα σε προπτυχιακό επίπεδο και ίσως για μεταπτυχιακό στην Ισπανία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή

- Advertisement -

Τελευταία Νέα