ΔΙΕΘΝΗ

Πρεμιέρα για το Φεστιβάλ Μπετόβεν της Βόννης

«Η μακρινή αγαπημένη» είναι ο τίτλος του φετινού Φεστιβάλ Μπετόβεν στη γενέτειρά του Βόννη. Μια άγνωστη ερωμένη κι ένας μυστηριώδης κύκλος τραγουδιών οδήγησαν τον γερμανό συνθέτη σε μια έκρηξη δημιουργικότητας.

54 συναυλίες σε 22 διαφορετικούς χώρους, 2.000 καλλιτέχνες, 31.000 διαθέσιμα εισιτήρια και συνολικός προϋπολογισμός ύψους 4,5 εκατομ. ευρώ. Αυτά ήταν τα επίσημα στοιχεία που ανακοινώθηκαν για το φετινό Φεστιβάλ Μπετόβεν, το οποίο διοργανώνεται κάθε χρόνο στη Βόννη, γενέτειρα του Γερμανού συνθέτη που άλλαξε τη μουσική. Το φετινό διάσημο φεστιβάλ κλασικής μουσικής αποκτά φέτος κι έναν νέο συναυλιακό χώρο, το World Conference Center της Βόννης, η δημιουργία του οποίο ταλάνισε για χρόνια την πόλη. Πέρα όμως από όλα τους εντυπωσιακούς αριθμούς και τα λογιστικά στοιχεία αυτό που έχει ενδιαφέρον περισσότερο από όλα είναι το μότο της φετινής διοργάνωσης. «Η μακρινή αγαπημένη» είναι ο τίτλος του φετινού προγράμματος, ο οποίος δίνει αμέσως το στίγμα. Μετά τις περσινές «Επαναστάσεις» φέτος το βάρος πέφτει στην αγάπη, τον έρωτα, το συναίσθημα.

Μετά από μια κρίση ήρθε η καλλιτεχνική άνθηση

H προτομή του Μπετόβεν στον προαύλιο χώρο της αίθουσας συναυλιών Beethovenhalle στη Βόννη H προτομή του Μπετόβεν στον προαύλιο χώρο της αίθουσας συναυλιών Beethovenhalle στη Βόννη

Η ιστορική αφετηρία του φετινού φεστιβάλ είναι η χρονική περίοδος 1814-1816. Mια κομβική φάση στη ζωή του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. Μετά από τα μεγαλειώδη έργα της μέσης ηλικίας του, την περίοδο αυτή έκανε μια μεγάλη μουσική στροφή προς τα έσω. Την ίδια εποχή το πρόβλημα της κώφωσης που αντιμετώπιζε ήταν στην πιο δύσκολη φάση του, γεγονός που επέτεινε τη μοναχικότητά του. Τα έργα της ίδιας περιόδου χαρακτηρίζονται από μια έντονη τάση επαναπροσανατολισμού. Για πολλούς μελετητές του Μπετόβεν «Η μακρινή αγαπημένη» σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας δημιουργικής εποχής στην καλλιτεχνική ζωή του Μπετόβεν, μια εποχή με έντονα επαναστατικά και ρηξικέλευθα μουσικά στοιχεία. Τόσο «Η μακρινή αγαπημένη» όσο και «Η αθάνατη αγαπημένη» είναι δύο έργα άρρηκτα συνδεδεμένα με τη ζωή του Μπετόβεν. «Ευτυχώς δεν γνωρίζουμε μέχρι σήμερα ποια ήταν η παραλήπτρια», ανέφερε χαρακτηριστικά η καλλιτεχνικη διευθύντρια Νίκη Βάγκνερ. Τα έργα αυτά μέχρι σήμερα έχουν προκαλέσει πολλές εικασίες αλλά και ερμηνείες, δίνοντας τροφή στη δημιουργία μιας πλούσιας βιβλιογραφίας γύρω από το έργο του Μπετόβεν.

Πλούσιο πρόγραμμα με «μεγάλα» ονόματα

Μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστή η ταυτότητα της «ερωμένης». Οι εικασίες πολλές. Σττην φωτογραφία η Τερέζ Μαλφάτι Μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστή η ταυτότητα της «ερωμένης». Οι εικασίες πολλές. Σττην φωτογραφία η Τερέζ Μαλφάτι

Φέτος στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Μπετόβεν παρουσιάζονται επίσης πολλά έργα από την ύστερη φάση του Μπετόβεν αλλά και έργα άλλων συνθετών. Ξεχωρίζει επίσης το πρόγραμμα της «Ημέρας του Τραγουδιού», η οποία συντονίζεται από τον Γερμανό πιανίστα και μουσικολόγο Ζίγκφριντ Μάουερ αλλά και το «Σαββατοκύριακο κουαρτέτων εγχόρδων», το οποίο εστιάζει στη μεταγενέστερη μουσική δημιουργία του Μπετόβεν. Επίσης από τα «μεγάλα» ονόματα που δίνουν φέτος το «παρών» ιδιαίτερο βάρος πέφτει στον ρώσο μαέστρο Βαλερί Γκέργκιεφ και την ορχήστρα του θέατρου Μαρίνσκι της Αγίας Πετρούπολης. Παρούσα και η Συμφωνική του Μπάμπεργκ υπό τη διεύθυνση του Γιακούμπ Χρούσα καθώς και η Συμφωνική του BBC υπό τη διεύθυνση του Σακάρι Οράμο. Τα θέματα που κυριαρχούν σε αυτές τις συναυλίες δεν θα μπορούσε φέτος να είναι διαφορετικά από την αγάπη και τον έρωτα.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση