ΥΓΕΙΑ & ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς: «Προσέξτε την καρδιά σας»

Η 29η Σεπτεμβρίου έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Καρδιάς το 2000 με πρωτοβουλία της Παγκόσμιας Καρδιολογικής Ομοσπονδίας και με τη στήριξη του ΠΟΥ

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, όπως το έμφραγμα, το εγκεφαλικό, η καρδιακή ανεπάρκεια και οι διάφορες μορφές αρρυθμίας, αποτελούν την κυριότερη αιτία θανάτου παγκοσμίως και οδηγούν σε 17,3 εκατ. θανάτους σε ετήσια βάση και μέχρι το 2030 αυτός ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί και να φθάσει τα 23 εκατομμύρια.. Εκτιμάται ότι τουλάχιστον το 80% των πρόωρων θανάτων λόγω καρδιαγγειακών νοσημάτων μπορούν να προληφθούν εάν ακολουθούμε έναν υγιεινό τρόπο ζωής που περιλαμβάνει υγιεινή διατροφή και καθημερινή άσκηση.

Η καρδιά είναι η πιο δυνατός μυς του ανθρώπινου σώματος και έχει μέγεθος ίσο με τη γροθιά μας. Ξεκινά να χτυπά περίπου τρεις εβδομάδες μετά τη σύλληψη και μέχρι να φτάσουμε τα εβδομήντα οι παλμοί ξεπερνούν σε αριθμό τα 2,5 δισεκατομμύρια. Η καρδιά είναι ευάλωτη σε κακές συνήθειες όπως η ανθυγιεινή διατροφή ή η αναποτελεσματική διαχείριση του στρες. Το καρδιαγγειακό σύστημα μπορεί επίσης να αποδυναμωθεί εάν υπάρχει κληρονομική, εκ γενετής πάθηση. Όταν η καρδιαγγειακή λειτουργία δεν είναι ομαλή, τότε λέμε πως εκδηλώνεται η καρδιαγγειακή νόσος, ένας όρος που περιλαμβάνει οποιαδήποτε διαταραχή της καρδιάς και των αιμοφόρων αγγείων.

Τα συμπτώματα που δεν πρέπει να αγνοήσουμε

– Έμφραγμα
Σε μερικές περιπτώσεις το έμφραγμα «χτυπά» αιφνιδίως και εκδηλώνεται με έντονα συμπτώματα, ωστόσο στις περισσότερες περιπτώσεις ξεκινά με ήπιους πόνους και αίσθημα δυσφορίας. Ο πάσχων συχνά δεν αντιλαμβάνεται ότι κάτι δεν πάει καλά και χάνεται πολύτιμος χρόνος έως ότου διαπιστωθεί το επεισόδιο. Τα κυριότερα συμπτώματα που συνδέονται με την εκδήλωση του εμφράγματος είναι τα εξής:
– Δυσφορία στην περιοχή του στήθους: Ενοχλήσεις που εντοπίζονται κυρίως στο κέντρο του στήθους και διαρκούν αρκετά λεπτά ή παρουσιάζουν εναλλαγές κρίσης και ύφεσης. Οι ενοχλήσεις γίνονται αισθητές ως πίεση, αίσθημα βάρους ή πόνος.
– Δυσφορία σε άλλες περιοχές του σώματος: Κυρίως στο επάνω μέρος του σώματος, όπως στα χέρια, στην πλάτη και στη μέση, στον αυχένα, στο σαγόνι ή στο στομάχι.
– Δύσπνοια: Συχνά, αλλά όχι πάντα, συνοδεύεται από τη δυσφορία στο στήθος.
– Άλλα συνοδά συμπτώματα: Κρύος ιδρώτας, ναυτία ή ζαλάδα.
Τα συμπτώματα του εμφράγματος συχνά διαφέρουν ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες. Τόσο στους άντρες όσο και στις γυναίκες, το συνηθέστερο σύμπτωμα είναι η δυσφορία στο στήθος. Ωστόσο, οι γυναίκες είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν δύσπνοια, ναυτία ή τάση προς έμετο και πόνο στο σαγόνι ή στη μέση.

 

– Εγκεφαλικό
Το καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση αποτελεί επείγουσα κατάσταση. Εάν εκδηλωθεί οποιοδήποτε από τα παρακάτω συμπτώματα τότε χρειάζεται επείγουσα ιατρική βοήθεια:
– Αιφνίδιο μούδιασμα ή αδυναμία στο πρόσωπο, στα χέρια ή στα πόδια, ιδίως εάν εκδηλώνεται στη μία πλευρά του σώματος
– Αιφνίδια σύγχυση, δυσκολία στην ομιλία ή στην κατανόηση
– Αιφνίδιες αλλοιώσεις στην όραση, στο ένα ή και στα δύο μάτια
– Αιφνίδια δυσκολία στο περπάτημα, ζαλάδα, απώλεια ισορροπίας ή δυσκολία κινητικού συντονισμού
– Αιφνίδιος έντονος πονοκέφαλος που δεν μπορεί να αποδοθεί σε προφανή αιτία.
Ένα άτομο που εκδηλώνει αυτά τα συμπτώματα πρέπει να μεταβεί άμεσα σε νοσοκομείο. Έως ότου καταφθάσει το ασθενοφόρο, η καρδιοαναπνευστική αναζωογόνηση μπορεί να βοηθήσει να σωθεί η ζωή του πάσχοντα.

Συμβουλές για να προστατέψουμε την καρδιά μας
Υιοθετήστε έναν πιο δραστήριο τρόπο ζωής

Έχετε ως στόχο τουλάχιστον 30 λεπτά μέτριας έντασης δραστηριότητα πέντε φορές την εβδομάδα.

Θυμηθείτε ότι ακόμη και μικρά πράγματα όπως η ανάβαση μιας σκάλας ή η αποβίβαση από το λεωφορείο λίγο νωρίτερα μπορούν να κάνουν τη διαφορά.

Σταματήστε το κάπνισμα

Aυτό είναι το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε την υγεία της καρδιάς σας.

Αν χρειάζεστε βοήθεια, μιλήστε με έναν επαγγελματία υγείας.

Επιλέξτε μια ισορροπημένη διατροφή

Προσπαθήστε να τρώτε 5 μερίδες (περίπου μια χούφτα) φρούτων και λαχανικών την ημέρα

Αφήστε τα παιδιά σας να συμμετέχουν στο μαγείρεμα για να μάθουν για την υγιεινή διατροφή.
Ελέγχετε τακτικά την αρτηριακή σας πίεση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή

 

Αφήστε μια απάντηση